Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Missad blindtarmsinflammation – Ledde till intensivvård

Sjukhus

Foto: Alexander Isa.

En patient på Södertälje sjukhus drabbades av en allvarlig vårdskada efter att blindtarmsinflammationen missats. En lex Maria-anmälan har lämnats in där det framgår att patienten fick intensivvård i fem dagar.

Det var i mitten av april som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, mottog en lex Maria-anmälan efter en allvarlig incident på Södertälje sjukhus.

En patient hade först sökt akutmottagningen med buksmärta och kräkningar men skickades hem med diagnosen förstoppning. Vid det andra besöket förvärrades tillståndet och den brustna blindtarmen upptäcktes först vid det andra akutbesöket, efter 15 timmar av septisk chock.

Trots flera undersökningar och skiktröntgen hittades inte blindtarmsinflammationen tidigare. Efter stabilisering genomgick patienten en operation där den närmast brustna blindtarmen och bakterietillväxt i blodet upptäcktes. Patienten tillbringade totalt flera dagar på sjukhuset, varav fem dagar på intensivvårdsavdelningen och drabbades allvarliga vårdskadan som resulterade i lång återhämtningstid och kvarvarande trötthet.

Nu har IVO beslutat att utreda incidenten som inträffade på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 10:32
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 10:34

TV: Stor vattenläcka i centrala Södertälje

66EFCD9B-EA76-44C3-98E2-B8A7DE7726F2

Läsarbilder

En omfattande vattenläcka har inträffat i garaget till Luna kvarteret i centrala Södertälje. Läckaget upptäcktes strax efter 21:00 på fredagskvällen.

Under fredagskvällen uppstod en akut vattenläcka i garaget till Luna på Garvaregatan. Räddningstjänsten och flera tekniker befinner sig just nu på plats för att åtgärda problemet, men det är ännu oklart vad som orsakat den stora vattenläckan.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en vattenledning spruckit på taket och fyllt garaget med flera centimeter vatten, vilket har runnit ned till våningarna nedanför. Det är för närvarande oklart om något fordon har kört på ledningen.

Enligt en källa kan orsaken vara rost och åldrande vattenledningar som har spruckit.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 19:47
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 21:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors