Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Larm om storbråk – Polisen: ”Vi är på plats”

Polis

Arkivbild.

Strax efter lunch på fredagen larmades polisen till Brunnsäng angående ett bråk mellan ett flertal personer. Enligt uppgifter till Telgenytt ska minst en person ha blivit slagen.

Det var vid 14-tiden som polisen tillkallades till Brunnsängs centrum efter samtal om bråk mellan flera personer, varpå flera polisenheter ryckte ut till platsen.

– Vi fick samtal om att det var stökigt på platsen. Det ska ha varit verbalt tjaffs. Vi är fortfarande kvar på platsen för att utreda ärendet, säger polisens presstalesperson Per Fahlström till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör dig sig om ett bråk där en medelålders man skallat en ung kille – två gånger.

– Andra gången han skallade honom var när polisen såg det, säger ett ögonvittne till Telgenytt.

Dock har uppgifterna i nuläget inte bekräftats av polisen, och det är ännu oklart vad som har föranlett bråket.

– Jag har ingen information om att någon person har skadats, me för att ta reda på vad som har hänt, säger Fahlström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 13:48
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 13:48

Kommunanställda varnas för misskötsel

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Tre kommunanställda, som arbetar på olika enheter, har fått varningar efter att ha misskött sina arbetsuppgifter. Detta enligt kommunens nyligen offentliggjorda beslut.

En av de kommunanställda, som arbetar inom förskoleområdet, har trots tidigare skriftliga varningar fortsatt att komma sent till arbetet vid minst fyra tillfällen. Dessutom har personen upprepade gånger använt sin privata telefon för privata ärenden under den pedagogiska verksamheten, vilket är emot reglerna.

Enligt beslutet har personens sena ankomsterna har lett till att verksamheten haft en lägre bemanning än planerat, vilket har ökade arbetsbelastningen för kollegorna och medfört en ökad risk för barnens säkerhet och trygghet. Vid ett tillfälle i maj upptäcktes personen sovandes på arbetstid och vaknade först när en kollega sökte efter personen, vilket var 35 minuter efter att rasten hade slutat.

Även två andra kommunanställda varnas. Den ena personen har vid ett tillfälle hanterat mobilen under körning, medan den andra personen har använt kommunens tjänstebil för privata ärenden under arbetstid och har varit frånvarande utan tillstånd vid två tillfällen.

Samtliga tre anställda tilldelas skriftliga varningar och informeras om att upprepade överträdelser kan leda till uppsägning av deras anställningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 10:40
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors