Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Skärpt eldningsförbud – Detta ska du tänka på

pexels-grill grillning eld

Foto: Pexels

Allmänheten uppmanas till mycket stor försiktighet vid eldning utomhus. Sedan klockan 14 på måndagen råder det även skärpt eldningsförbud i hela Stockholms län som bland annat innebär förbud vid grillning på allmänna platser.

Engångsgrillar är ett trevligt inslag vid picknicken, men nu när det råder eldningsförbud är de inte tillåtna. Risken är stor för spridning när pyrande grillar lämnas i sopor eller i närheten av torr mark.

– Just nu skulle jag avråda helt från engångsgrillar. Det kan börja brinna i gräset enbart av värmen under dem. Det är inte heller alltid man har tillgång till den mängd vatten det krävs för att släcka en engångsgrill på ett säkert sätt. Satsa på en somrig sallad istället, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If, i ett pressmeddelande.

Enligt Rudslätt startar många husbränder efter grillkvällens slut då grillen fortfarande är varm och ställts undan alldeles för nära husväggen som sedan fattar eld.

– Tänk på att det tar många timmar för grillen att svalna, säger hon.

Skärpta eldningsförbud gäller för eldning, grillning och bränning av fasta bränslen i naturen samt vid allmänna grillplatser. Pyroteknik är inte tillåtet. Grilla på egen tomt eller gård är tillåtet med försiktighet. Matlagning med gas- eller vätskedrivna kök är också tillåtet om det inte innebär någon risk för brandspridning.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 23:11

Blandfärs återkallas efter salmonellafynd

E85A577E-9575-4823-A2A3-99114EFE1701

Pressbild: Coop

Producenten Norvida meddelar att John’s Selection blandfärs, som sålts i Coops butiker, återkallas på grund av salmonellaförekomst.

Norvida har utfärdat en återkallelse av John’s Selection blandfärs i 500-gramsförpackning.

Anledningen till återkallelsen är att salmonella har upptäckts i färsen, enligt ett pressmeddelande från producenten. 

Konsumenter som har köpt blandfärs med partinummer (batchkod) 2331 och bäst före-datumet 21 juni 2023 uppmanas att returnera produkten till någon av Coops butiker för att få en återbetalning. 

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 17:15
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors