Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Åtalas för rån mot matbutik – Fångades med DNA på fimp

D6972E94-D04D-4087-A12A-152A96ABF6D7

FOTO: Google Maps/Polisen

Den 18 januari utsattes livsmedelsbutiken Rayn Livs i Karlhov för ett grovt rån av två maskerade personer. Nu står en person åtalad efter att polisen hittat hans DNA på en cigarettfimp.

Strax efter öppningen av livsmedelsbutiken Rayn Livs på Björknäsvägen i Karlhov den 18 januari inträffade ett rån där två maskerade personer med pistolliknande föremål hotade personalen.

Rånarna stal cirka 6 000 kronor i kontanter från kassan, cigaretter värda cirka 10 000 kronor och några snusdosor. Dessutom attackerade de en anställd som höll på att fylla på läsk i kylarna och tog hans guldkedja värd cirka 18 000 kronor.

Här flyr rånarna från platsen efter rånet. Cigarettfimpen som 19-åringens DNA fångades på. FOTO:Polisen

Polisen kunde några veckor senare identifiera en av de misstänkta rånarna som en 17-årig pojke född 2004, medborgare i Rumänien och bosatt i Huddinge.

Genom omfattande polisarbete och analys av övervakningskameror i området lyckades polisen fånga bilder av personerna strax före och efter rånet. Under utredningsarbetet hittade polisen också en cigarettfimp som kunde kopplas till en 19-årig man, som redan var misstänkt för andra brott och hade lämnat DNA-prov i samband med det.

Den 11 februari blev den 19-åriga mannen arresterad när polisen övervakade en adress i Karlhov i samband med ett annat ärende. Vid en husrannsakan av hans hem hittades handskar och en buff som liknade de som användes av de maskerade rånarna. Dessutom fann polisen DNA-bevis från den 19-åriga mannen på dessa föremål, men mannen nekar det brott han står åtalad för.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 15:43
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 15:44

De stora barngrupperna – ”Staten måste ta över”

2022_02_skola

Foto: Pexels

I Södertälje och Nykvarn är över tre fjärdedelar av barngrupperna i förskolan för stora, vilket är högst i landet. Sveriges Lärare kräver nu att regeringen inför lagstiftning för att reglera barngruppernas storlek.

78 procent av barngrupperna i förskolan i Södertälje kommun och 79 procent i Nykvarn överskrider tillåtna storlekar, vilket är högst i landet. Sveriges Lärare kräver att regeringen inför lagar för att reglera barngruppernas storlek och minimibemanning.

Nationellt har barngruppernas storlek ökat, och över hälften var större än rekommenderat 2022.

(Annonslänk)

– Utvecklingen går åt helt fel håll. Utan tvingande regleringar och med kommunernas allt mer ansträngda ekonomi är risken stor att barngrupperna kommer att bli större och personalen mindre, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare. 

Stora barngrupper leder till stress för barn och personal samt försämrar undervisningen. Skillnaderna mellan kommunerna i Stockholms län är betydande, där 41 procent av barngrupperna i Upplands-Bro och 79 procent i Nykvarn och 78 procent i Södertälje är för stora.

– Förskolan är idag långt ifrån likvärdig för alla barn. Därför måste staten ta över ansvar genom att reglera personaltäthet, förskollärartäthet och barngruppsstorlekar, säger Åstrand. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 10:43
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 10:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors