Företag i fokus:

Kommunfullmäktige i Nykvarn vinner i mark och miljödomstolen

Ärendet har legat hos Mark- och miljööverdomstolen fram till september i år.

Överdomstolen lät då meddela att den inte kommer att pröva överklagandet av Mark- och miljödomstolen tidigare avgörande kring kommunens detaljplan för Baffeln 2 och 11 m.fl.

Under den överklagandeperiod på kommunens detaljplan, som pågick under två veckor mellan årsskiftet 2020–2021, inkom tre stycken överklaganden. Ett överklagande avvisades, då den ena överklagande inte hade någon rätt att överklaga.

De andra två överklaganden avslogs, eftersom kommunen inte ansågs bryta mot någon rättsregel samt inte verkat utanför sitt handlingsutrymme enligt domstolen avgörande.

Detta ledde alltså till det överklagande som Mark- och miljööverdomstolen nu gett besked om. Mark och miljödomstolens avgörande står fast och detaljplanen har därmed vunnit laga kraft.

Bygget väntas leda till ett ”förtätat” Nykvarn, skriver Nykvarn Kommun i detaljplanen. Det ska byggas bostäder som är anpassade utefter olika målgruppers behov.

Det kommer även att vara uteplatser i olika form på samtliga boende, så som takterrasser, balkonger samt terrasser i markplan, skriver kommunen under avsnittet bebyggelseförslag i detaljplanen

Tanken är att ett mer sammankopplat Nykvarn, där de centrala delarna är förtätade, ska leda till en positiv utveckling av regionens kommunaltrafik samt kommersiella och offentliga service. Detaljplanen hänvisar till en regional utvecklingsplan från 2010, med motiveringen att även andra ställningstagande gjorts med samma slutsats, att Nykvarn har stor potential för utveckling.

Det är dock mycket arbete som behöver utföras och det kommer att dröja till det att boende i området blir mer sammankopplade till de mer centrala delarna av den regionala stadsdelen. Dels ska det utföras schaktningsarbete för att jämna ut terrängen, då marken är för ojämn i dagsläget och dels det ske en del avverkning av träd, innan själva bebyggelsen kan påbörjas.

Genomförandetiden är 10 år från den dag planen vinner laga kraft står det detaljplanen, vilket den nu alltså gjort.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2021 00:00

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors