Företag i fokus:

Den politiska majoriteten presenterade budgeten – 500 miljoner ska investeras

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Idag presenterades den styrande majoriteten i Södertälje, Socialdemokraterna KD, C och MP, ett starkt budgetförslag för 2022, med plan för 2023-2024.

– Vi har god ekonomi i Södertälje och stabil politisk ledning så majoritetens gruppledare ser ganska glada ut idag, skriver Boel Godner i ett inlägg på Facebook.

I budgetförslaget prioriteras bland annat barn och unga, äldreomsorg, trygghet, klimatarbete och en attraktiv stad.

Totalt satsar kommunen cirka 500 miljoner, varav cirka 200 miljoner är avsedda för Marenplan för att bland annat stärka kajerna och göra Maren till en given plats att vara på.

Här är några delar ur budgeten som presenterades idag.

  • Totalt investeras cirkaa 500 miljoner kronor under budgetperioden.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Vuxenutbildningen stärks med 4 miljoner kronor samt ytterligare satsningar med 6 miljoner kronor för gymnasieskolan.
  • Stärker äldreomsorgen med 30 miljoner kronor för ökad grundbemanning och bättre arbets- och schemavillkor.
  • Bygger ut antalet platser i våra vård- och omsorgsboenden genom ett nytt äldreboende i Lina. Trygghet och säkerhet.
  • Stärker arbetet med förebyggande insatser och avhopparverksamhet med 5 miljoner kronor.
  • Det myndighetsgemensamma arbetet – PAX – stärks med 3 miljoner kronor. Attraktiv kommun för boende och näringsliv.
  • Gratis parkering i 2 timmar på 3 parkeringsytor i stadskärnan fortsätter under 2022.
  • Arbetet med att motverka sopdumpning får ett tillskott på 2 miljoner kronor.
  • 58,5 miljoner kronor investeras årligen för underhåll av gator och vägar, för cykelvägar investeras 30 miljoner årligen.
  • Under budgetperioden investeras 22,9 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten i våra sjöar.
  • Bygga 20 000 nya bostäder mellan 2017 och 2036 står fast.
  • Området kring Maren, Järna centrum och Lunakvarteren att utvecklas vidare.


BILDEXTRA: Såhär kan hotellet vid Maren se ut

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors