Företag i fokus:

24-årig man döms till fängelse efter skott mot restaurangägare i Södertälje

Bild/Foto: Bild ur polisens förundersökning.

Den var den 20 november 2018 som en ung man besköt en restaurangägare i stadsdelen Lina med flera skott. Mannen friades i tingsrätten, men nu dömer hovrätten honom till 3 år och 9 månaders fängelse för vapenbrott och grovt olaga hot.

– Det handlar om stor hänsynslöshet när man skjuter inne i ett bostadsområde och det är mycket positivt att vi äntligen får till en fällande dom. Dessa brott är svårutredda men både ingripandepoliser, utredare, åklagare och tekniker har gjort ett utmärkt jobb med detta ärende, säger Magnus Köhler, ansvarig för insats Tore 3 i ett pressmeddelande.

Två män greps kort efter skjutningen som befann sig i nära anslutning till brottsplatsen. Bland annat kunde polisen säkra tändsatspartiklar på männen samt att polisen fann en bild på en pistol i ena männens mobiltelefon.

Några månader senare hittades även vapnet av en slump norr om Stockholm som undersöktes av polisens nationellt forensiskt center(NFC). NFC kunde visa att vapnet som användes vid brottet var samma vapen som fanns på bild i den misstänktes telefon, men trots bevisningen friades männen i tingsrätten.

Åklagaren överklagade tingsrättens friande domar till hovrätten som nu dömer en 24-årig man till fängelse.

– De poliser som kom till brottsplatsen gjorde långtgående förstahandsåtgärder och säkrade snabbt bevisning som annars gått förlorad. Det går inte att i efterhand hämta hem de första timmarnas arbete. Om inte ingripandepoliserna hade gjort ett sådant bra arbete hade det aldrig blivit en fällande dom, säger Magnus Köhler.

”24-åringen döms till fängelse i 3 år och 9 månader för grovt vapenbrott och grovt olaga hot. En 23-årig man frias av en oenig hovrätt då det bedöms finnas utrymme för att denne besudlats av tändsatspartiklar på annat sätt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 november 2021 00:00

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors