Företag i fokus:

Södertälje City inför Black friday och julhelgen – ”Handla lokal”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Bild/Foto: Alex Ataseven /Södertalje City.

Under pandemin drabbades tusentals människor runt om i Sverige där folk bland annat förlorade sina jobb och företag som gick i konkurs.

Nu när landet sakta men säkert återhämtar sig, och att vi har Black Friday och julhandeln runt hörnet, uppmanas Södertäljeborna till lokalhandel för att värna om vår stadskärna.

– Vi gör detta tillsammans med 40 andra städer och vi kommer sprida budskap i våra sociala medier kommande två veckorna. Vi vill uppmuntra Södertäljebor att handla lokalt så att vi behåller en levande stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija, Södertäljes centrumchef.

Syftet är att med manifestationen är att upplysa och förstärka kunskapen om hur varje konsument kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val.

”Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta – att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.”, skriver arrangören Ingenpulsutandin.

– Staden är under positiv utveckling med många utvecklingsprojekt och byggen som kommer ge positiva effekter. Samtidigt vill vi behålla och utveckla ett brett utbud av verksamheter. Då är det viktigt att vi har invånare och besökare som väljer konsumera i Södertäljes stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 november 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors