Företag i fokus:

Gunilla Lindstedt – Politikern som vill se en blomstrande kommun

Gunilla Lindstedt (NP). Foto: Alex Ataseven.

Det finns en första gång för allt. För Telgenytt är det första gången vi får äran, att få hålla en personlig intervju med en politiker.

Denna intervju med Nykvarns ledande politiker, Gunilla Lindstedt (NP), är därför väldigt betydelsefull för Telgenytt.

Att kliva in i stadshuset i Nykvarn, mötas upp av Gunilla och diskutera med henne var överraskande, men inte förvånade. Överraskade på så vis att hon på så kort tid tagit sig dit hon är idag, men vi är inte förvånade.

Vi uppfattar Gunilla som en genuin person som vill Nykvarn väl, givetvis som alla andra politiker i Nykvarns kommun, men Gunilla axlar rollen på ett sätt som utmärker sig lite extra. Hon har en aura som gör det lätt för omgivningen att tycka om henne.

Hon föddes år 1977 i Södertälje, men flyttade som 10-åring till Nykvarn/Taxinge där hon växte upp och gick i grundskolan. Gunilla flyttade hemifrån redan som tonåring och lämnade därefter Nykvarn/taxinge i några år. Gunilla hann bilda egen familj och flyttade sedan tillbaka när hennes barn var små och skulle börja skolan. Att ge sig in i politiken redan då var inte riktigt aktuellt, trots att hon hade flera familjemedlemmar som var engagerade i politiken sedan länge.

– Direkt efter gymnasiet så började jag jobba i Södertälje kommun. Södertälje kommun är fortfarande min arbetsgivare även om jag just nu är tjänstledig för det politiska uppdraget som kommunstyrelsens ordförande, säger Gunilla till Telgenytt.

Det skulle dröja fram till 2017 innan hon bestämde sig för att ge sig in i politiken och ansluta sig till NP. Fyra år senare är Gunilla Lindstedt, 44, ordförande för kommunstyrelsen i Nykvarn. En resa som knappt tagit fyra år. Imponerande.

– När bestämde du dig för att ge dig in i politiken?

Jag gick med som medlem i Nykvarnspartiet någon gång under 2017. Innan dess hade politiken funnits nära då flera av mina familjemedlemmar varit engagerade, men jag har nog aldrig tidigare sett mig själv som en politiker, vad det nu än betyder. Innan jag blev vald som KSO (från april-21) så har jag haft politiska uppdrag som ledamot i Kommunfullmäktige, Vård och omsorgsnämnden, Trygg i Nykvarn och som ersättare i Kommunstyrelsen och valnämnden. 

– Vad har du för framtidsvision för Nykvarn som kommunstyrelsens ordförande ?

Min vision för Nykvarn är att vi ska fortsätta utvecklas som kommun med den bostadsstruktur vi har, att näringslivet växer och att vi fortsätter ha verksamheter som levererar grymt bra kvalité. 

– Du tillträdde tjänsten den 1 april i år efter Bob Wållberg. Hur har första halvåret varit som kommunstyrelsens ordförande?

Oj, första tiden var riktigt intensiv och jag försökte lära mig allt på en gång. Sen kom sommaren och de flesta mötena tog en paus och jag fick möjlighet att hitta min struktur under en mer lugnare tillvaro. Nu är allt igång igen och jag känner att jag har börjat få bra koll på läget. Det är ett fantastiskt roligt och utmanande uppdrag. Det spänner över en så stor vidd. Det är ett stort och viktigt arbete att leda Nykvarns samhällsutveckling i alla dess former. Att vara Nykvarnbornas språkrör är ett ärofyllt uppdrag som kräver mycket engagemang, lyhördhet och mod.

Det senaste åren har hon, förutom ett heltidsarbete som myndighetschef inom missbruk och som fritidspolitiker, även studerat på halvfart på sin fritid för att nu i våras ta ut en fil.kand. i Sociologi. 

Fakta om Gunilla Lindstedt:

  • Ålder: 44, född 1977 i Södertälje.
  • Yrke: Ordförande för kommunstyrelsen i Nykvarn (NP)
  • Familj: Tre barn 13, 21, 22 och en sambo. De två äldsta har flyttat hemifrån.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 november 2021 00:00

LISTA: Föreningarna som deltog i Föreningskampen 2023

pant

Foto: Alexander Isa

Pantameras årliga miljötävling, Föreningskampen, har i år rekordinsamlat över 15 miljoner burkar och flaskor. Bland deltagarna utmärkte sig Enhörna Idrottsförening genom att samla in över 26 000 pantade flaskor och burkar.

Föreningskampen 2023, Pantameras initiativ för att stödja miljön och föreningslivet, har avslutats med en imponerande insamlingsrekord. Över 2 400 föreningar deltog i tävlingen, där de samlade in mer än 15 miljoner burkar och PET-flaskor. Detta resulterade i en total summa på över 13,7 miljoner kronor som kommer att fördelas till Sveriges idrottsföreningar.

– Det är fantastiskt att så många idrottsföreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Det känns riktigt bra att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Sotenäs Fältrittklubb från Västra Götaland utsågs till årets Sverigevinnare genom att samla in hela 225 000 burkar och flaskor, vilket förutom pantpengarna även inkluderar en extra check på 7 700 kronor. Tack vare det stora antalet insamlade förpackningar har föreningarna även bidragit till att öka storleken på den totala prispotten.

I tävlingen deltog även föreningar från Nykvarn och Södertälje, där Enhörna Idrottsförening imponerade med en insamling av 26 850 burkar och PET-flaskor och hamnade på en hedrande 114:e plats.

PlaceringFörening Antal
114ENHÖRNA IDROTTSFÖRENING26 850 st
751JÄRNA SK FOTBOLL2 250 st
769SÖDERTÄLJE ATLETKLUBB2 050 st
1193BRASILIANSK JIU-JITSU – SÖDERTÄLJE148 st
1255NEW MILL INDIANS FLICKOR 05/0669 st
127708 BEACHVOLLEY – BEACHVOLLEY FÖRENING45 st
1304ASSYRISKA FF P201018 st

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 21:02

Äldre kvinna i Södertälje utsatt för bedrägeri

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En bedragare som påstod sig representera ett telefonbolag och en bank har lurat en äldre kvinna i Södertälje. Det resulterade i att hon förlorade sina värdesaker och bankkort.

På torsdagseftermiddagen blev en kvinna i 90-årsåldern utsatt för ett bedrägeri.

Enligt polisen kontaktade en bedragare kvinnan per telefon, utgav sig för att vara från ett telefonbolag och påstod att hon hade beställt flera mobiler för tusentals kronor. Därefter blev kvinnan vidarekopplad till någon som falskt påstod sig representera hennes bank.

Situationen eskalerade ytterligare när en medbrottsling personligen besökte kvinnans bostad och lurade henne att överlämna sina värdesaker, inklusive smycken och bankkort. En anmälan om bedrägeri har nu upprättats. Polisen varnar för och uppmanar till ökad vaksamhet kring liknande bedrägeriförsök mot äldre personer.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 20:18
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 20:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors