Företag i fokus:

Kustbevakningen: -”Oljeutsläppet i Mälaren under kontroll”

Foto: Kustbevakningen.

Tidigt på måndagsmorgonen upptäcktes ett oljeutsläpp i Underåsviken norr om Södertälje.

Kustbevakningen åkte snabbt till platsen med två fartyg och ett flyg för att kartera utsläppets spridning och påbörja begränsande åtgärder.

Vid 13:30-tiden dag meddelade kustbevakningen att man vallat in oljan och att sanering pågår. Just nu befinner man sig på platsen och pumpar upp oljan med sugbilar.

– Vi har flugit över området under förmiddagen och ser ingen olja utanför våra länsor. Det finns därmed inte längre något akut hot mot dricksvattenproduktionen i Mälaren, säger räddningsledare Jonas Holmstrand, i ett pressmeddelande.

– Tack vare att vi snabbt länsade in oljan har närmiljön skyddats från föroreningar samtidigt som vattenverken kunnat fortsätta bedriva sin verksamhet, säger Jonas Holmstrand. som arbetat intensivt med förhindra oljans spridning

I samband med oljeutsläppet har förundersökning om en misstänk miljöbrott inletts och leds av Kustbevakningens förundersökningsledare.

– Med tanke på sekretess kan vi inte säga mer i nuläget än att flera utredningsåtgärder har vidtagits, berättar Jonas Holmstrand. Vi har läget under kontroll för tillfället men är beredda att agera om förutsättningarna skulle förändras avslutar han.

Enligt kustbevakingen har man ingen tidsprognos för när insatsen avslutas utan befinner sig på platsen tillsvidare.

”Uppskattningsvis har cirka 50 kubikmeter oljeblandat vatten sanerats med hjälp av sugbilar från en privat aktör. Det finns i nuläget ingen prognos över hur länge saneringsarbetet kommer att pågå.” skriver kustbevakningen i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 november 2021 00:00

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors