Företag i fokus:

Södertelge Volleybollklubbs damlag fortsätter sin segersvit

Södertelge Volleybollklubbs damlag. Foto: Per Eliasson.

Södertelge Volleybollklubbs A-lag på damsidan fortsätter höstens segertåg med två vunna matcher under lördagen på hemmaplan i Brunnsängshallen.

Därmed befäste de ledningen i Division 2 Östra med två matcher kvar i första halvan av serien.

Laget var serietippat, då de mötte Nyköping som låg på plats 7 av 9 innan helgen, och Vallentuna på plats 8. Trots detta började det skakigt, och tjejerna fick inte ihop det egna spelet i de första två seten mot Nyköping.

Första setet vanns till slut med 25-18, och efter flera egna misstag i andra set vann Södertelge även det med minsta möjliga marginal, 26-24. 

– Förra gången mötte vi två topplag, idag var det tvärt om. Ibland är det svårt att själva hålla uppe tempot i den här typen av matcher. Vi var lite skakade och fick inte ihop spelet till en början. Det blev för många enkla misstag från vår sida. Men sen taggade vi till, säger Maja Westerberg, en av tre systrar Westerberg i laget. 

I tredje set föll spelet äntligen på plats, och sen var det ett helt annat spel resten av dagen. I tredje set vann de med 25-13, och i matchen mot Vallentuna var tjejerna egentligen aldrig hotade. 

– I sista matchen spelade vi som vi ska, och tog kontrollen tidigt. Bra servar, anfall och försvar, men också kämparglöd och bra laganda. Med stöd från hemmapubliken blev det till slut en riktigt rolig dag, avslutar storasyster Hilda Westerberg. 

Matchen mot Vallentuna slutade 3-0 (25-21, 25-17, 25-12) till Södertelges fördel.

Text: Johanna Lundgren Gestlöf.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 november 2021 00:00

Hedersmedborgaren saknas efter villabranden i Nykvarn

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.33.25

Torsten Björnberg utsågs till hedersmedborgare 2021
Foto: Nykvarns kommun

I veckan ödelades en villa i Nykvarn av en svår brand. Inledningsvis rapporterades huset vara tomt, men enligt uppgifter till Telgenytt var husets ägare inne i huset vid brandens utbrott.

(Annonslänk)

Natten mot onsdag inträffad en kraftig villabrand på Stenmossevägen i Nykvarn. Vid räddningsstyrkornas ankomst var byggnaden helt övertänd, och de kunde inte ingripa på grund av brandens intensitet och risk för ras. Ännu är brandorsaken oklar, och en utredning pågår för att klargöra vad som hände.

Inledningsvis rapporterades inga personskador i samband med branden, och villan var obebodd vid händelsen. Men enligt uppgifter till Telgenytt befann sig husets ägare inne i villan under branden. LT rapporterar dessutom att det hus som totalförstördes tillhör hedersmedborgaren och Nykvarnsprofilen, Torsten Björnberg.

Enligt tidningen har polisen sökt efter 86-åringen Torsten Björnberg, men inte lyckats nå honom, och han saknas nu efter onsdagens villabrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 13:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Då inleds årets städning av gator och cykelvägar

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.21.17

Foto: Södertälje kommun

Med start nästa vecka kickar Södertälje kommun igång den årliga sandsopningen för att göra vårfint på gator, samt gång- och cykelvägar.

Vårstädningen av Södertälje och Järnas gator och cykelvägar är snart igång. Nästa vecka, från och med onsdagen den 20 mars, börjar kommunen arbetet med att sopas sand från vinterns halkbekämpning. De första områdena som får ett vårlyft är Lina, Rosenlund, Viksängen och Södertälje centrum samt Järna.

(Annonslänk)

Arbetet kommer att utföras av två stora lag som effektivt ska rensa varje område av sand och grus. Dessa lag kommer att arbeta parallellt på varsin sida av kanalen, med målet att ge en renare och säkrare miljö för fotgängare och cyklister. Beroende på väderförhållandena beräknas det ta mellan 3-5 dagar att avsluta städningen i varje område, med en total beräknad tidsåtgång på 6-8 veckor för hela projektet.

Turordningen för sandsopningen täcker en omfattande lista av områden på både västra och östra sidan av tätorten, däribland Karlhov, Ronna, Geneta på den västra sidan, och Östertälje, Fornhöjden, Glasberga på den östra. Centrumområdet kommer att städas parallellt med dessa områden.

För skolorna har kommunen planerat att utföra sandsopningen under påsklovet, vecka 14, för att minimera störningar. Efter de centrala delarna av tätorten flyttar arbetet vidare till kommundelarna, där Järna står först i tur, och fokus ligger på gång- och cykelvägar, följt av Mölnbo, Hölö-Mörkö och Enhörna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 mars 2024 20:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors