Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors