Företag i fokus:

Stor polisrazzia i Södertälje och Nykvarn – 18 gripna på byggarbetsplatser

2021_12_backhoe-at-dredging-site-1508494839Xl6-1200x800-1

Foto: Creative Commons.

Vid 14-tiden slog polisen till i en gemensam myndighetsinsats mot arbetslivskriminalitet i Södertälje och Nykvarn

Polisen gjorde under dagen, tillsammans med Arbetsmiljöverket och Skatteverket arbetsplatsinspektioner och inre utlänningskontroller på pågående byggen. Det resulterade i att 18 personer greps som, enligt ett pressmeddelande från polisen, arbetade illegalt och saknade arbetstillstånd.

Under två dagar kontrollerade polisen i Södertälje och gränspolisen i region Stockholm, tillsammans med Arbetsmiljöverket och Skatteverket, 92 personer på fyra företag i Södertälje och Nykvarn. Det resulterade i att 18 personer greps som har en utländsk hemvist som arbetade illegalt och saknade arbetstillstånd.

– Dessa arbetsgivare, som utnyttjar och tjänar pengar på andra människors utsatthet och samtidigt undanhåller svenska staten skatteintäkter, är nu misstänkta för brott och anmälningar är upprättade. I många fall drivs dessa företag av den organiserad brottsligheten, säger Britt Marie Talonpoika, polisinspektör vid polisen i Södertälje i ett pressmeddelande.

Under insatsen beslutade Arbetsmiljöverket ett omedelbart förbud mot att fortsätta delar av arbetet, detta efter att de hittat en rad arbetsmiljöbrister. Enligt arbetsmiljöverket framgår det att flera av arbetstagarna inte uppge vem deras arbetsgivare var.

– Vi ser arbetstagare som riskerar att skadas allvarligt på grund av brister i fallskyddet, det är oacceptabelt. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete, säger Anna Nordenmark, sektionschef på Arbetsmiljöverket i pressmeddelandet.

De senaste åren har kampen mot oseriösa arbetsgivare trappats upp, med fler kontroller och oanmälda inspektioner i branscher där arbetsolyckor och regelbrott är vanliga.

Sedan några år tillbaka har Regeringen gett i uppdrag till Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Skatteverket och fem andra myndigheter för att gemensamt arbeta med mot olika former av arbetslivskriminalitet. Detta har gjort genom fler kontroller och oanmälda inspektioner.
 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 december 2021 00:00

Telia planerar att bygga hög mobilmast i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-11-kl.-17.32.17

Pressbild: Telia

Telia Towers Sweden har ansökt om bygglov för att uppföra ett 48 meter högt mobiltorn och två tillhörande teknikbodar i Nykvarn, vilket LT var först med att rapportera om.

(Annonslänk)

Telia Towers Sweden strävar efter att eliminera alla växthusgasutsläpp från sin verksamhet och leverantörskedja till 2030. I linje med detta mål köper bolaget endast in el från förnybara källor och kompenserar för de oundvikliga utsläppen, som affärsresor och fordon, genom att stödja globala miljöprojekt.

Samtidigt söker nu Telia Towers Sweden bygglov för att etablera en ny mobilbasstation i Nykvarn. Enligt LT är inkluderar planen ett 48 meter högt torn och två teknikbodar, som ska byggas i skogsområdet nära Maskinförarevägen i Sandtorp. Detta projekt syftar till att förbättra mobiltäckningen i området, och den valda designen av tornet, som tar upp mindre plats än traditionella stagade master, är ett steg i rätt riktning mot bolagets miljömål.

Genom detta projekt hoppas Telia förbättra kommunikationstjänsterna för Nykvarns invånare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 11:49
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 11:49

70-åring låg på golvet i fyra dygn – Vårdgivare kritiseras

Hemtjänst äldre gammal

Foto: Pexels

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har upptäckt allvarliga brister vid Tveta Hälsocentral i Södertälje, där en patient efter ett fall låg utan nödvändig vård i fyra dagar, oförmögen att öppna sin bostadsdörr.

Ett allvarligt fall av bristande omvårdnad har uppdagats vid Tveta Hälsocentral i Södertälje där en man i 70-årsåldern låg oförsedd på sitt hemgolv i fyra dygn. Mannen, som behövde dagligt insulin för sin diabetes, saknade mat, vatten och medicin efter att ha ramlat och blivit oförmögen att öppna dörren.

Händelsen, som inträffade i oktober 2021, ledde till en anmälan från patientens närstående vilket i sin tur föranledde en utredning av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Trots upprepade besök av vårdpersonalen under de fyra dagarna, tog det till den fjärde dagen innan någon larmade polisen, vilka sedan bröt sig in i lägenheten.

(Annonslänk)

IVO:s utredning kritiserar vårdgivaren för att inte ha följt sina egna rutiner för informationsöverföring och dokumentation. Denna försummelse bidrog till att patienten inte fick den vård han behövde, vilket resulterade i allvarliga hälsokonsekvenser, inklusive hjärnskador som krävde långtidsvård.

Som svar på utredningen har IVO uppmanat Tveta Hälsocentral att förbättra sina rutiner och inkludera detta fall i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete. Det är av yttersta vikt att vårdgivaren tar till sig av denna händelse för att förhindra liknande incidenter i framtiden och upprätthålla en hög standard på vård och säkerhet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors