Företag i fokus:

Intresset stort för att inrikesresande – Men Södertälje hamnar på bottenplats

2021_12_017E41CC-4B7C-42C4-A829-E7A983C3E0D8

Bild: Kartor / Creative Commons.

Destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, har för fjärde året i rad genomfört undersökningen ”Resa i Sverige”.

Precis som väntat syns det tydliga spåret av coronapandemins konsekvenser av resor till utlandet. Svenskarnas intresse för inrikesresande ökar, men inte till Södertälje.

– Vi ser ett ökat inrikesresande och det är många som säger att de vill uppleva mer, varannan respondent (49 procent) har valt alternativet att de vill resa mer i Sverige 2022, säger Helena Bovin, ordförande SNDMO i ett pressmeddelande.

SNDMO genomförde undersökningen under perioder 8 till 18 september och tillfrågade totalt 7 335 svenskar över 18 år. Undersökningen baserades på resvanor och attityder, i ett riksrepresentativt urval av individer i målgruppen.

När undersökningen sammanställdes hamnade Södertälje sist på listan som rekommenderade resmål.

Södertälje, som uppfyller kriterierna för en rekommenderat semesterort, hamnar trots detta på en bottenplats, enligt undersökningen som utförts av Research One på uppdrag av SNDMO.

Enligt pressmeddelandet är syftet med undersökningen att analysera svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige. Undersökningen mäter varumärkeskännedom, attityder och nöjdhet kopplat till besök i de destinationer som ingår i nätverket.

På toppen av denna undersökning finns destinationer som Gotland och Öland som mest rekommenderade resmål.

Se här vad Södertälje har att erbjuda – Destinationsodertalje.se.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 december 2021 00:00

Gängledare åtalad för dödshot på fängelset

2022_03_HALL

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledaren för Vårbynätverket, redan dömd för en rad grova brott, står åtalad för att ha hotat en tjänsteman vid Kriminalvårdsanstalten i Södertälje.

På Kriminalvårdsanstalten Hall i Södertälje har den utpekade ledaren för Vårbynätverket som för närvarande avtjänar ett långt fängelsestraff, återigen hamnat i rättsväsendets blickfång. Den 7 november 2023 ska 35-åringen ha riktat hot mot en kriminalvårdare, enligt vad som framkommit i en stämningsansökan.

(Annonslänk)

Händelsen ska ha inträffat efter att kriminalvårdaren nekat mannen tillgång till cd-skivor och tidningar, vilket ledde till att han hotade att skada eller döda tjänstemannen, han själv förnekar anklagelserna om brott.

35-åringen har tidigare dömts till ett 17 år och tio månaders långt fängelsestraff för en serie allvarliga brott, däribland mordförsök, medhjälp till människorov, allmänfarlig ödeläggelse och synnerligen grovt narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 18:34

Erik Karlberg ny delägare på Telgenytt

Alexander-Erik

Alexander Isa, ansvarig utgivare och nye delägaren, Erik Karlberg
Foto: Shamash Oyal

Telgenytt förstärker teknik och journalistik genom att knyta till sig lokala techprofilen Erik Karlberg.

Telgenytt fortsätter att växa. På bara tre år har tidningen etablerat en betydande närvaro och når varje dag en majoritet av Södertäljes befolkning. Med över 30 000 följare på sociala medier och omkring 200 000 personer som nås av tidningens innehåll varje månad, är Telgenytt en central källa till information och nyheter i Södertälje.

Nu tar tidningen nästa steg genom att välkomna Erik Karlberg som ny delägare. Erik kommer att ta plats i redaktionsledningen och bidra med sin omfattande erfarenhet inom både journalistisk och teknik.

– Erik har ett brinnande intresse för journalistik och för Södertälje som stad. Dessutom har han en lång karriär inom tech bakom sig och är utbildad journalist. Sammantaget är han den perfekta profilen för den riktning i vilken vi vill utveckla tidningen, säger Telgenytts grundare Alexander Isa.

Nye delägaren, Erik Karlberg
Foto: Shamash Oyal

Erik Karlberg var en aktiv del av Södertäljes krogliv under 00-talet, grundade och drev Apple-butiken Kantro Store och har engagerat sig i initiativ så som Tillsammans för Södertälje och Röda Korsets styrelse.

Som journalist har Erik Karlberg skrivit för tidningar som Katrineholms-Kuriren och Dagens Nyheter. Han har också en journalistexamen från Södertörns högskola.

– Jag har länge haft en vision om att bygga upp nästa generations lokaltidning med bas i Södertälje. Att få kliva in i det som Alexander byggt upp hittills är en fantastisk möjlighet att få realisera den drömmen och samtidigt ta Telgenytt till nästa nivå, säger Erik Karlberg.

Erik jobbar till vardags med e-handel för modevarumärken på det svenska techbolaget Centra. På Telgenytt kommer han att bidra med teknisk och affärsmässig utveckling, men även skriva krönikor och vara en röst i några av tidningens kommande format.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 06:00
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 23:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors