Företag i fokus:

Södertäljebo inblandad i stort bedrägeri – Över 100 miljoner kronor

photo-1557690267-fad2f168bb95

Foto: Unsplash / Jonah Pettrich

Ett bolag, med säte i Södertälje, ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg. Detta efter att franska myndigheter slagit larm till Skatteverket, som i sin tur utredde bolaget och upptäckte ett omfattande momsbedrägeri med mobiltelefoner.

Hårvårdsbolaget bedriver försäljning av kläder, kosmetik, skor, elektronik och accessoarer på internet samt bedriver frisörverksamhet med försäljning av hårvårdsprodukter. År 2018 omsatte företaget cirka 88 miljoner kronor och cirka 80 miljoner kronor år 2019.

Företaget var verksamt inom handel med hårvårdsprodukter under en längre period, men tecknade ett avtal den 1 februari 2020 med en leverantör från Örebro för att leverera mobiltelefoner till kunder i Litauen och Frankrike.

Omsättningen för tiden januari – augusti 2020 har, enligt bolagets momsdeklarationer, uppgått till cirka 515 miljoner kronor, varav cirka 504 miljoner kronor avsett försäljning till andra EU-länder. Denna omsättning har i huvudsak avsett transaktioner med mobiltelefoner. Ägaren har uppgett att han började handla med mobiltelefoner efter att en anställd presenterat förslaget som en företagare från Örebro erbjöd. Företaget från Örebro erbjöd mobiltelefoner för vidareförsäljning till utlandet då de själva inte säljer till köpare i utlandet. Södertäljeföretagaren accepterade förslaget och på bara några månader omsatte hans företag över 500 miljoner kronor, enbart på försäljning av mobiltelefoner.

Efter en explosionsartad försäljning uppmärksammades detta av franska myndigheter som slog larm till Skatteverket. I juni i år inleddes en utredning mot Södertäljeföretaget då ett omfattande momsbedrägeri misstänktes.

Efter misstanken bad franska myndigheten Skatteverket att inhämta information avseende transaktioner som skett mellan hårdvårdsbolaget och det franska bolaget House of Technology, under april 2020 och mycket riktigt hittades felaktigheter.

Efter Skatteverkets utredning visade sig att leverantören i Örebro fakturerat hårdvårdsbolaget 142 fakturor mellan 6 februari till och med den 24 juli 2020 till ett totalt belopp på 42,2 miljoner Euro. I sin tur har Södertäljeföretaget vidarefakturerat till det litauiska bolaget Krydas, samt till det franska bolaget House of Technology. Det var här som franska myndigheter fattade misstankar och slog larm om ett misstänkt momsbedrägeri.

Företaget från Örebro debiterade moms på fakturor utställda till hårdvårdsbolaget med sammanlagt 10,5 miljoner Euro. Enligt Skatteverket har Södertäljeföretaget bokfört utgifterna för fakturorna som kostnad till ett belopp av cirka 447 miljoner kronor samt avdragsgill moms med 111,8 miljoner kronor. Men när hårvårdbolaget intäktsfört fakturorna på 388 miljoner kronor visade det sig att det aldrig debiterades någon moms på fakturorna till House of Technology.

Med hjälp av IMEI-nummer lyckades Skatteverket sammanställa fakturor som visar att mobiltelefonerna handlats i flera led innan hårdvårdsbolaget i Södertälje fakturerade dem till utländska kunder. Det framgår även att mobiltelefonerna, av modellen iPhone, gått in och ut ur Sverige ett flertal gånger innan slutkunden fått mobiltelefonerna.

Skatteverket menar att bolaget lämnat oriktiga uppgifter i sina momsdeklarationer för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 genom att de felaktigt inte har deklarerat utgående moms på faktureringen till kunder i Litauen och Frankrike. Bolaget har inte haft rätt till undantag från skatteplikt då de varor de fakturerat utan moms till kunderna i Litauen och Frankrike aldrig har transporterats ut ur Sverige.

Av svaren från skattemyndigheten i Litauen framgår det bland annat att myndigheten inte har lyckats få tag på Krydas, att de inte har deklarerat faktureringen från Södertäljeföretaget och att de har blivit avregistrerade för moms. Skattemyndigheten i Frankrike har informerat Skatteverket att de inte har lyckats inhämta någon information från House of Technology.

Skatteverket har beräknat ett skattetillägg på 20 procent av bokförda intäkter och en höjning av utgående moms för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 till ett sammanlagt belopp på 91,2 miljoner kronor.

Skatteverket beslutar nu att hårvårdsföretaget ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 12:24

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Derbyt mellan Syrianska och Assyriska avbröts

CD627F4E-956D-46C2-AFA0-6F19C1CC2DEF

Foto: Shamash Oyal

Det andra mötet mellan Syrianska och Assyriska på Södertälje fotbollsarena avbröts i den 77:e minuten.

Det var en härlig och spännande fotbollsmatch mellan två lag, men den tyvärr fick avbrytas med drygt en kvart kvar att spela. Med ställningen 1-1 gick lagen ut för att inleda den andra halvleken, men redan då avbröts matchen på grund av den kraftiga pyrotekniken som fyllde arenan med rök.

En varning gick ut i högtalarna till båda fansen om att matchen skulle avbrytas vid upprepningen. Matchen hann spelas i cirka 30 minuter till innan fansen återigen tände pyroteknik, och matchen blåstes av, vilket ledde till besvikna fans som inte fick se det efterlängtade derbyt mellan syskonlagen till slut.

Matchen avbröts i den 77:e matchminuten med ställningen 1-2 till gästande Assyriska. Det är för närvarande oklart om matchen kommer att återupptas senare, eventuellt utan publik.

Pyroteknik antändes av båda lagens supportrar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 17:02
Senast uppdaterad: 1 oktober 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors