Företag i fokus:

JUST NU: Södertälje Sjukhus i stabsläge – ”Vi har ett allvarligt läge”

Södertälje Sjukhus går nu upp i stabsläge. Foto: Södertälje Sjukhus.

Med anledning av den pågående pandemin har Södertälje Sjukhus gått upp i stabsläge. I ett pressmeddelande beskriver sjukhuset att situationen förvärrats kraftigt under de senaste dagarna.

Den senaste veckan har sjukhuset sett en ökad belastning på samtliga avdelningar och går nu därför upp i stabsläge. De senaste siffrorna, från onsdag förmiddag, visar att sjukhuset har 17 patienter inlagda med Covid-19. Tre av dessa ligger på IVA- avdelningen. Sjukhuset har även 10 patienter inlagda med den årliga säsongsinfluensan.

Vd:n för Södertälje Sjukhus, Christophe Pedroletti, uppmanar till vaccinering och social distans i pressmeddelandet som sjukhuset släppt under dagen.

– Behovet av vård är stort och vi har ett allvarligt läge nu. Jag vill uppmana alla att följa de allmänna råden gällande smittspridning. Covid-19 och säsongsinfluensa har liknande symtom och det är viktigt att vi håller avstånd, undviker folksamlingar, stannar hemma vid minsta symtom, använder munskydd i kollektivtrafiken och inte minst – vaccinerar oss, säger Christophe Pedroletti i pressmeddelandet.

Södertälje kommun har näst lägst antal vaccinerade i Sverige, trots flera satsningar i att öka vaccinationsgraden.

Regionrådet Anna Starbrink förklarar till SVT att den låga vaccinationsgraden i kommunen beror på olika faktorer, men att kommunen arbetar intensivt med att få ut information om vaccinets fördelar till boende i kommunen.

För den som känner att de vet för lite om vaccinet och Covid- 19 finns det hälsokommunikatörer som kan hjälpa en ta sig till informationen kring pandemin, säger Stormbrink till SVT.

 –  Vi finns på plats bland befolkningen, vi har hälsokommunikatörer på plats, vi har mobila verksamheter, vi försöker vara där mycket folk samlas för att möjliggöra vaccin och ge alla människor nya chanser hela tiden, säger Stormbrink.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 december 2021 00:00

Hedersmedborgaren saknas efter villabranden i Nykvarn

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.33.25

Torsten Björnberg utsågs till hedersmedborgare 2021
Foto: Nykvarns kommun

I veckan ödelades en villa i Nykvarn av en svår brand. Inledningsvis rapporterades huset vara tomt, men enligt uppgifter till Telgenytt var husets ägare inne i huset vid brandens utbrott.

(Annonslänk)

Natten mot onsdag inträffad en kraftig villabrand på Stenmossevägen i Nykvarn. Vid räddningsstyrkornas ankomst var byggnaden helt övertänd, och de kunde inte ingripa på grund av brandens intensitet och risk för ras. Ännu är brandorsaken oklar, och en utredning pågår för att klargöra vad som hände.

Inledningsvis rapporterades inga personskador i samband med branden, och villan var obebodd vid händelsen. Men enligt uppgifter till Telgenytt befann sig husets ägare inne i villan under branden. LT rapporterar dessutom att det hus som totalförstördes tillhör hedersmedborgaren och Nykvarnsprofilen, Torsten Björnberg.

Enligt tidningen har polisen sökt efter 86-åringen Torsten Björnberg, men inte lyckats nå honom, och han saknas nu efter onsdagens villabrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 13:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Då inleds årets städning av gator och cykelvägar

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.21.17

Foto: Södertälje kommun

Med start nästa vecka kickar Södertälje kommun igång den årliga sandsopningen för att göra vårfint på gator, samt gång- och cykelvägar.

Vårstädningen av Södertälje och Järnas gator och cykelvägar är snart igång. Nästa vecka, från och med onsdagen den 20 mars, börjar kommunen arbetet med att sopas sand från vinterns halkbekämpning. De första områdena som får ett vårlyft är Lina, Rosenlund, Viksängen och Södertälje centrum samt Järna.

(Annonslänk)

Arbetet kommer att utföras av två stora lag som effektivt ska rensa varje område av sand och grus. Dessa lag kommer att arbeta parallellt på varsin sida av kanalen, med målet att ge en renare och säkrare miljö för fotgängare och cyklister. Beroende på väderförhållandena beräknas det ta mellan 3-5 dagar att avsluta städningen i varje område, med en total beräknad tidsåtgång på 6-8 veckor för hela projektet.

Turordningen för sandsopningen täcker en omfattande lista av områden på både västra och östra sidan av tätorten, däribland Karlhov, Ronna, Geneta på den västra sidan, och Östertälje, Fornhöjden, Glasberga på den östra. Centrumområdet kommer att städas parallellt med dessa områden.

För skolorna har kommunen planerat att utföra sandsopningen under påsklovet, vecka 14, för att minimera störningar. Efter de centrala delarna av tätorten flyttar arbetet vidare till kommundelarna, där Järna står först i tur, och fokus ligger på gång- och cykelvägar, följt av Mölnbo, Hölö-Mörkö och Enhörna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 mars 2024 20:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors