Företag i fokus:

Södertälje Citys julmarknad är tillbaka – Uppskattas av oerhört många

2021_12_2D8E63E5-1583-46AC-9BA9-7E12882DD6B0

Foto: Södertälje City.

Sedan 1990-talet har julmarknad varit en central del i Södertäljes julfirande som uppskattas av oerhört många Södertäljebor.

2020 satt pandemin stopp för den årliga traditionen, men i år var den uppskattade julmarknaden tillbaka igen, mellan 16 december till 23 december.

Julmarknaden på storgatan är en populär plats för Södertäljebor att vara på. Erna Nilsson, som årligen är på plats med sin verksamhet, uppskattar att Södertälje anordnar julmarknader i staden.

– Förra året var det tråkigt att vi inte fick någon julmarknad på grund av pandemin, men det här året är julmarknaden tillbaka och jag tycker att det är bra, det livar upp Södertälje, säger Erna Nilsson till Telgenytt.

Något som centrumchefen Aljosa Lagumdzija håller med om. Han menar att syftet med julmarknaden är att försöka få ett nytt liv i Södertälje Centrum.

– Vi försöker få ett nytt liv i Södertälje under julen och detta är något som vi försöker att göra med hjälp av julmarknaden, hävdar Lagumdzija. Med julmarknaden vill vi att människor ska kunna uppleva julen på ett bättre sätt och få en fin upplevelse i centrum säger han.

Under julmarknaden uppmuntrades det att bära munskydd, något som Nilsson tycker att fler borde vara bättre på. förbättras under julmarknaden är att uppmuntra folk att ta på sig munskydd, ta hänsyn och hålla avstånd.

 – Jag tycker det är bra att människor bär munskydd för att vi ska ta hand om varandra, men det finns fortfarande en minoritet som inte tar på sig munskydd eller håller avstånd. Dessa människor borde uppmuntras att göra det, säger han. 

Nilsson får medvind av Lagumdzija som tycker att det är extra viktigt med tanke på den ökade smittspridningen i Sverige. Samtidigt betonar han att det endast är rekommendationer och inga restriktioner.

– Jag tycker att det är bra att man håller avstånd mellan varandra och tar på sig munskydd. Vi gör vår bästa, men eftersom att det är rekommendationer från Folkhälsomyndigheten så kan vi inte tvinga människor att ta på sig munskydd, menar Lagumdzija. 

Text / Foto: Suaod Tawkatli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 december 2021 00:00

Sverige medlem i Nato – efter 200 års alliansfrihet

Skarmbild-2024-03-07-192417

Statsministern, Ulf Kristersson.
Skärmdump, regeringen

Sverige blir officiellt det 32:a medlemslandet i Nato, vilket avslutar två århundraden av formell militär alliansfrihet.

– Det här är epokgörande händelse för vårt land. Efter mer än 200 år av militär alliansfrihet har vi har Sverige tagit steget in i det västliga försvarsgemenskapen, säger statsiminsters Ulf Kristersson på torsdagskvällen.

(Annonslänk)

På torsdagen den 7 mars tog Sverige ett historiskt steg genom att officiellt ansluta sig till Nato, världens största militära allians. Statsminister Ulf Kristersson (M) överlämnade anslutningsinstrumentet i USA, vilket markerade Sveriges övergång till att bli det 32:a medlemslandet i Nato. Detta beslut kommer efter Ungerns godkännande av Sveriges ansökan, vilket var det sista hindret för landets inträde i alliansen.

Under en ceremoni i USA signerade Kristersson de avgörande dokumenten tillsammans med utrikesminister Tobias Billström (M), varefter de överlämnades till USA:s utrikesminister Antony Blinken. Statsminister Kristersson uttryckte både ödmjukhet och stolthet över det steg Sverige tagit och betonade vikten av att leva upp till de höga förväntningarna som medlemskapet i Nato innebär. ”Det här är inte slutet på något, utan början på något nytt,” sade Kristersson, med hänvisning till slutet på Sveriges 200 år långa tradition av militär alliansfrihet.

Medlemskapet i Nato ses av Kristersson som ett steg mot en säkrare och friare värld och en flaggceremoni Bryssel håll på måndagen för att officiellt markera Sveriges inträde i försvarsalliansen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:26
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 23:16

Hyllade artisten gästar Taxinge Slott i sommar

Orup

Pressbild

I hjärtat av sommaren bjuder Thomas Eriksson ”Orup” in till en unik musikupplevelse vid Taxinge Slott. Med bara sin gitarr och flygel förbereder han sig för att leverera en intim föreställning.

Den 6 juli klockan 20.00 kommer Taxinge Slott att vibrera av tonerna från en av Sveriges mest älskade popartister. Orup, känd för sina odödliga hits som ”Regn hos mig”, ”Då står pojkarna på rad” och ”Från Djursholm till Danvikstull”, är redo att ge sig ut på en musikalisk resa som lovar att bli allt annat än vanlig.

Denna sommarkonsert är inte bara en chans att återuppleva de låtar som definierat en era, utan också en möjlighet att komma nära artisten på ett sätt som sällan erbjuds.

(Annonslänk)

– Vi är oerhört stolta och glada att en av vår tids största popfenomen, Orup gästar Taxinge Slott, Nykvarn i sommar. Vi ser fram emot en riktigt härlig sommarkväll med Orup vid slottet och med utsikt över Mälaren, säger Lena Schulte, projektledare för SHOWNITE, som för andra året arrangerar föreställningar på Taxinge Slott.

I en tid där storslagna produktioner och pyroteknik ofta tar över showen, väljer Orup en annan väg. Han frågar sig vad det är som driver en artist att stå ensam på scenen, helt blottad inför sitt publikum. Svaret kanske är lika mångfacetterat som hans musikaliska verk – en blandning av utforskande, en önskan att dela mer än bara musik, och kanske även en gnutta av det han själv beskriver som ”extrem exhibitionism” eller ”självplågeri”.

Det är denna blandning av rå ärlighet och musikalisk skicklighet som gör Orups föreställning på Taxinge Slott till ett måste för alla musikälskare. Med sina gitarrer, en flygel och en skattkista fylld med låtar, kommer han att berätta historier och dela anekdoter som ger nytt liv till varje ton. Det utlovas en kväll där musiken inte bara hörs utan känns, i en miljö som förstärker varje ackord och ord till en oöverträffad symfoni av känslor.

Totalt gör han fem uppträdanden i sommar, varav ett av dem på Taxinge slott den 6 juli.

Thomas Eriksson ”Orup”. Pressbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:09
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 19:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors