Företag i fokus:

INSÄNDARE: Miljardbröderna chockhöjer hyrorna i Hovsjö

2022_01_hovsjo

Foto: Nicklas R Carlquist / Creative Commons.

Varje år förhandlar Hyresgästföreningen och fastighetsägarna om nästkommande års hyreshöjning. I fjol blev det genom­snittliga hyrespåslaget cirka 2 procent, efter flera månaders förhandling.

Medan dessa diskussioner pågår är sam­tidigt en annan Rörelse i full gång utanför Hyresgästföreningens kontroll och övervakning. Den som kallade Rörelsen trollar bort hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.

Fastighetsägare köper hus och lägenheter i miljonprogramsområden som tidigare varit i kommunal ägo. När en hyresgäst flyttar ut totalrenoveras lägenheten och när nästa hyresgäst flyttar in – får denna en hyreshöjning på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling. Med den bostadsbrist som råder är valmöjligheterna oftast små för den bostadssökande och därav accepteras ockerhyrorna.

”Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö”

Tillvägagångssättet har anammats av Månsbro Fastigheter som ägs av bröderna Per-Axel och Lars-Åke Månsson. Bröderna köpte mer än halva Hovsjö, 786 lägenheter, av kommunen för 800 miljoner kronor.

Månsbros konceptrenovering och kraftiga hyreshöjningar är nu ett faktum. Hyreshöjningar som få vågar prata om då de har en rädsla att förlora sin lägenhet. Man hör högljudda diskussioner mellan hyresgästerna i trappuppgångar och i lägenheterna. Men inga berörda politiker eller tjänstemän hör detta då de inte bor i Hovsjö.

Den 28 december 2021, köptes 121 lägenheter i Ronna av Månsbro fastigheter. Det ligger i farans riktning att även de som bor i Ronna nu riskerar att hamna i samma situation som Hovsjöborna. Med nyrenoverade konceptlägenheter och chockhöjda hyror som följd.

Slutligen vill jag passa på och tacka kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) som sålt ut allmännyttan i Hovsjö. Det är hennes förtjänst att konceptrenoveringar spridit sig som en löpeld i Hovsjö.

Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö men kommunledningen och Godner valde Månsbro för att de är lokalt förankrade samt att de lovade att utveckla Hovsjö. Boel Godner bedömde att bröderna Månsson är bra och seriösa köpare för Hovsjös utveckling.

”Det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan.”

Frågorna som nu blivit aktuella är; Glömde Boel Godner att fråga Månsbro fastigheter vad utvecklingen i Hovsjö gick ut på? Diskuterade parterna konceptrenoveringar och hyreshöjningar utan hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen?

Med facit i hand, det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan. Detta då hyreshöjningarna främst drabbar socioekonomiskt utsatta människor som söker sig till Socialtjänsten och Försäkringskassan, för bidrag.

Tack än en gång Boel Godner för det nyrenoverade förfallet av Hovsjö.

Missnöjd hyresgäst i Hovsjö

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors