Företag i fokus:

INSÄNDARE: Miljardbröderna chockhöjer hyrorna i Hovsjö

2022_01_hovsjo

Foto: Nicklas R Carlquist / Creative Commons.

Varje år förhandlar Hyresgästföreningen och fastighetsägarna om nästkommande års hyreshöjning. I fjol blev det genom­snittliga hyrespåslaget cirka 2 procent, efter flera månaders förhandling.

Medan dessa diskussioner pågår är sam­tidigt en annan Rörelse i full gång utanför Hyresgästföreningens kontroll och övervakning. Den som kallade Rörelsen trollar bort hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.

Fastighetsägare köper hus och lägenheter i miljonprogramsområden som tidigare varit i kommunal ägo. När en hyresgäst flyttar ut totalrenoveras lägenheten och när nästa hyresgäst flyttar in – får denna en hyreshöjning på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling. Med den bostadsbrist som råder är valmöjligheterna oftast små för den bostadssökande och därav accepteras ockerhyrorna.

”Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö”

Tillvägagångssättet har anammats av Månsbro Fastigheter som ägs av bröderna Per-Axel och Lars-Åke Månsson. Bröderna köpte mer än halva Hovsjö, 786 lägenheter, av kommunen för 800 miljoner kronor.

Månsbros konceptrenovering och kraftiga hyreshöjningar är nu ett faktum. Hyreshöjningar som få vågar prata om då de har en rädsla att förlora sin lägenhet. Man hör högljudda diskussioner mellan hyresgästerna i trappuppgångar och i lägenheterna. Men inga berörda politiker eller tjänstemän hör detta då de inte bor i Hovsjö.

Den 28 december 2021, köptes 121 lägenheter i Ronna av Månsbro fastigheter. Det ligger i farans riktning att även de som bor i Ronna nu riskerar att hamna i samma situation som Hovsjöborna. Med nyrenoverade konceptlägenheter och chockhöjda hyror som följd.

Slutligen vill jag passa på och tacka kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) som sålt ut allmännyttan i Hovsjö. Det är hennes förtjänst att konceptrenoveringar spridit sig som en löpeld i Hovsjö.

Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö men kommunledningen och Godner valde Månsbro för att de är lokalt förankrade samt att de lovade att utveckla Hovsjö. Boel Godner bedömde att bröderna Månsson är bra och seriösa köpare för Hovsjös utveckling.

”Det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan.”

Frågorna som nu blivit aktuella är; Glömde Boel Godner att fråga Månsbro fastigheter vad utvecklingen i Hovsjö gick ut på? Diskuterade parterna konceptrenoveringar och hyreshöjningar utan hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen?

Med facit i hand, det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan. Detta då hyreshöjningarna främst drabbar socioekonomiskt utsatta människor som söker sig till Socialtjänsten och Försäkringskassan, för bidrag.

Tack än en gång Boel Godner för det nyrenoverade förfallet av Hovsjö.

Missnöjd hyresgäst i Hovsjö

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

DEBATT: Var ska de äldre i Södertälje bo i framtiden?

Anna-Bergendahl

Anna Bergendal, expert, äldreomsorg, Vårdföretagarna. Foto: Pexels/Pressbild

Vårdföretagarna presenterade nyligen en prognos som visar att 28 000 platser på äldreboenden behöver tillkomma till år 2032 över hela landet. Det motsvarar omkring 460 boenden under perioden – en byggtakt vi inte är i närheten av idag. Det är alarmerande siffror som kräver omedelbar handling. Det är inte frågan om att krisen inträffar år 2032. Krisen är här och nu. Det byggs helt enkelt inte tillräckligt med äldreboenden.

Redan idag upplever många sköra äldre och deras anhöriga att det är svårt att få plats på ett äldreboende. Detta skapar en enorm oro. Att hänvisas till en osäker kö när kroppen inte längre orkar är ett svek mot det samhällskontrakt som vi har i Sverige. Har man jobbat och betalat skatt hela sitt liv ska det finnas omsorg när man behöver den. Lika självklart som det är för vartenda barn att garanteras skolgång i det här landet och att få välja sin skola, eller för oss vuxna att vända oss till och välja vårdcentral när vi är sjuka. Lika självklart ska de äldre garanteras omsorg på äldreboende och rätten att välja var man vill bo.

Södertälje är en av de kommuner som i Boverkets enkät uppger att de redan idag har brist på äldreboenden. Och vad värre är tycks man inte kunna tillgodose behoven varken på två eller fem års sikt. Det är naturligtvis helt ohållbart. Många frågar sig säkert om politikerna har en plan för att bygga bort bristen? Det svaret måste politikerna kunna ge.

”Där äldres behov och önskemål får styra utvecklingen blir utfallet oftast väldigt positivt”

Alla goda krafter behöver nu samverka för att få i gång byggandet. Det går att undvika en framtida boendekris för de äldre. Våra medlemsföretag verkar över hela landet för att tillgodose behoven. Vi kan dessutom konstatera att kommuner som öppnat upp för privata utförare mer sällan har brist, särskilt i LOV-kommuner där äldre garanteras valfrihet. Där äldres behov och önskemål får styra utvecklingen blir utfallet oftast väldigt positivt.

Våra medlemmar är redo att bidra med sin kompetens och erfarenhet av att bygga och driva äldreboenden. För skattebetalarna är det ofta en bra affär. Våra undersökningar visar att privata aktörer är ett kostnadseffektivt alternativ för kommunen samtidigt som kvaliteten på omsorgen är hög. När fristående utförare anlitas besparas också kommunen mycket arbete, men framför allt den stora investering ett bygge innebär.

Att det ska finnas tillräckligt med platser på framtidens äldreboenden och att de äldre ska kunna välja sitt äldreboende borde vara en självklarhet. Men då måste ansvariga politiker agera. Enligt SCB:s prognos ökar antalet äldre över 80 år från dagens cirka 4 500 till 5 700 år 2032. Hur ser byggplanerna ut för de styrande politikerna i Södertälje? Vilket svar har ni till de oroliga äldre och deras anhöriga? Det är många Södertäljebor som väntar på ett svar.

Anna Bergendal,
expert, äldreomsorg, Vårdföretagarna

Läs även: Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Företag i Nykvarn riskerar stora böter

Byggarbetsplats lyftkran

Arkivbild

Ett bolag står inför kritik och rättsliga konsekvenser efter att ha misskött situationen när en anställd skadades allvarligt i en arbetsplatsolycka. Den anställde, som tvingades säga upp sig på grund av bolagets brister i arbetsanpassning och rehabilitering, krävs skadeståndestånd.

Den anställde, som började arbeta hos bolaget i Nykvarn 2019, drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka i maj 2022. Han skadade sig svårt under bilningsarbete utan adekvat utbildning eller utrustning. Bolaget anmälde inte olyckan korrekt och brast därmed i sitt rehabiliteringsansvar enligt arbetsmiljölagen och socialförsäkringsbalken.

Efter olyckan upprättade inte bolaget en plan för återgång till arbete eller undersökte möjligheten till anpassat arbete, vilket förvärrade den anställdes situation enligt facket Byggnad som stämmer bolaget.

Enligt facket utsatte bolaget även den anställde för kränkande meddelanden och påstod felaktigt att han var skyldig bolaget pengar. Enligt utredningen som genomfördes under hösten 2022 upptäcktes ett flertal hotfulla sms som bolaget skickat till den anställde. Där framgick det meddelande om att ”skulden ökar, att det ska betalas ränta och att några personer ska komma förbi och hämta pengarna.”

En stämningsansökan upprättades mot bolaget vid Arbetsdomstolen.

Bland annat krävs bolaget, med säte i Nykvarn, att betala cirka 42 000 kronor för utebliven lön, men också betydande skadestånd. Bolaget krävs även att betala den tidigare anställde 50 000 kr för brott mot lagen om anställningsskydd, 50 000 kronor för kollektivavtalsbrott, samt att bolaget ska betala förbundet 100 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet.

Rättelse:
Arbetsdomstolen har inte dömt bolaget, vilket det tidigare framgått. Enligt bolaget själva kommer kravet att överklagas.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 29 december 2023 17:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors