Företag i fokus:

Södertälje citys ”Ljuspromenad” gör succé – ”Uppskattad av många”

2022_01_88A4C5B5-4F20-4860-9502-248862A1B093

Foto: Alex Ataseven

Från ångbåten Ejdern mot inre Maren, vidare mot stora torget, upp mot Nygatan och promenera sedan raksträckan ner mod Södertälje Central.

Njut av centrumföreningen Södertälje Citys härliga ljuspromenad. Ta med familjen eller kanske din käraste på en mysig promenad genom staden.

Det är inte många som missat den otroligt fina fasadbelysningen på flera olika platser runt om i centrala Södertälje. Det har vi centrumföreningen Södertälje City att tacka för.

Varje år satsar Södertälje City, tillsammans med flera fastighetsägare och kommunen, hårt för att göra staden trygg och attraktiv för Södertäljeborna under mörkare tider.

Detta genom projektet ”Ljuspromenaden”, som uppskattas oerhört mycket av stadens invånare och går ut på belysa Södertälje på flera olika centrala platser.

Platser som centrumföreningen Södertälje City satsat för att sätta extra färg på i år är vid Rådhuset, Lunagallerian, Tom Tits, Badhotellet, konstverk på Stora Torget, videoprojektion på Åhlenshuset och Stig Parbons park.

– Allt detta knyter vi ihop till en ”Ljuspromenad” där vi har skyltar på stan och har tagit fram en karta så att man kan upptäcka sin stad och promenera, säger centrumchefen Aljoša Lagumdzija till Telgenytt.

Ett projekt som inte hade varit möjlig utan ett samarbete med Tom Tits, Telge Fastigheter och Telge Bostäder. Med projektet vill Södertälje Citys bland annat göra kärnan mer attraktiv, färgglad, trygg och samtidigt få folk att röra på.

– Vi vill även lyfta hälsoperspektivet att vi uppmanar folk att röra sig för bättre hälsa. Promenaden har blivit uppskattad av många har vi fått höra och därför satsade vi även i år på den, säger Aljoša

Ljussättning av flera olika platser och byggnader i centrala Södertälje finns på plats till mitten av januari.

Här hittar du kartan till ”Ljuspromenaden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2022 00:00

Hans butik utses till Sveriges bästa digitala ombud

2023-ars-vinnare-1030x773-1

Under söndagens gala korades flera ombud i olika kategorier.
Pressbild

Södertäljebon Patrik Kaldoyo, ägare av Spelpoolen i Strängnäs, har genom åren skapat stora vinster för andelsägare. Nu prisas hans verksamhet som Sveriges bästa digitala spelombud.

Under december 2020 genererade Patrik Kaldoyos andelsspel nästan 12 miljoner kronor. Samma år lyckades Spelpoolen i Strängnäs att ensamma uppnå 13 rätt på Europatipset, vilket resulterade i en utdelning på över 2,8 miljoner kronor. Denna summa fördelades mellan Spelpoolen och fler andra andelsköpare genom ”Spela Tillsammans”.

Men det är inte första gången Södertäljebon Kaldoyo uppnått framgångar. Bland annat vann han år 2013 över 2,5 miljoner kronor på en månad för sina andelsägare.

I mitten på februari kröntes Kaldoyos ombud i Strängnäs till Sveriges bästa digitala spelombud. Under en ceremoni hyllades Svenska Spels främsta ombud, och priser delades ut i olika kategorier, inklusive ett hedersomnämnande för årets bästa ombudsportalsanvändare, ett pris som delades ut av Armand Duplantis. Totalt har Svenska Spel över 5 100 ombud över hela landet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 23:26

Tonåring dömd för mordförsök på 19-åring

tingsratt

Montagebild/Arkivbild

En 16-årig pojke från Gnesta döms till sluten ungdomsvård i ett år och sex månader för försök till mord, efter att ha försökt knivhugga en 19-åring i ansiktet.

I veckan meddelade tingsrätten sitt beslut mot en 16-årig pojke från Gnesta, för ett brutalt försök till mord samt flera fall av ringa narkotikabrott.

(Annonslänk)

Händelsen som ledde till åtalet inträffade den 23 juli 2023, då den dömde pojken angrep en 19-åring från Vagnhärad med en kniv, vilket resulterade i livshotande skador. Orsaken till incidenten var att 19-åringen, tillsammans med sin partner, försökte få tillbaka en skuld. Plötsligt angrep 16-åringen med en stor kökskniv, ungefär 30 centimeter lång, och skar 19-åringen i armen och ansiktet.

Pojken fördes till sjukhus för vård och senare kunde domstolen i åtalet konstatera att angreppet utfördes med uppsåt att döda. Utöver detta våldsbrott befanns den dömda pojken även skyldig till flera fall av ringa narkotikabrott, där han olovligen hade innehaft och använt cannabis samt andra substanser vid flera tillfällen under våren och sommaren 2023.

I domen, utöver straffet med sluten ungdomsvård i ett år och sex månader, ingick även ett skadestånd på 229 159 kronor till 19-åringen för kränkning, sveda och värk, sakskada samt utlägg. En del av detta belopp, 10 500 kronor, ska solidariskt betalas av den dömdes vårdnadshavare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 17:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors