Företag i fokus:

Nykvarns kommun erbjuder ny chans till fiber i tätort

Bild/Foto: Pixels.

Om några år stänger Telia kopparnätet i Nykvarns kommun och i samband med nedläggningen kommer uppkopplingar via telenätet sluta att fungera.

Nu samarbetar kommunen och Telia att erbjuda Nykvarnsbor att dra in fiber för de hushåll som tidigare inte anslutit sig, framgår det i ett pressmeddelande på kommunens hemsida.

”Just nu erbjuder Telia möjlighet att dra in fiber för de hushåll som tidigare inte anslutit sig. Erbjudandet har tagits fram i samråd med kommunen eftersom ingen annan fiberleverantör just nu erbjuder anslutning i samma geografiska områden.”, skriver kommunen.

I Nykvarn har många redan anslutit sig till fibernätet som idag är väl utbyggt i kommunen. I samband med samarbetet med Telia hoppas kommunen att alla som bor och arbetar i kommun ska kunna delta i det digitala samhället.

”Telia garanterar leverans oavsett hur många som väljer att ansluta sig till fiber i området. Telias orderbekräftelse skickas ut efter det att kampanjen i Nykvarn har avslutats. Då har du två veckor på dig om du har ändrat dig och vill avbeställa.”, skriver kommuen.

Kampanjen löper ut den 31 januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 9 januari 2022 00:00

Utvisning och fängelse för flera efter stora vapengömman

IMG_7730

I april förra året gjorde polisen ett stort beslag av vapen och narkotika i ett garage i en villa i Södertälje. Nu har flera personer dömts för inblandning.

Under en polisinsats den 25 april förra året i Grusåsen/Weda-området i Södertälje upptäcktes ett omfattande lager av skjutvapen och narkotika i en villa. Beslaget, som inkluderade nästan 40 skjutvapen såsom automatvapen och pistoler och närmare hundra kilo narkotika, betraktades som ett av de största på flera år.

Uppemot 40 vapen hittades i villans garage i Södertälje. Foto: Polisen

Polisen kunde gripa och åtala tre misstänkta personer; en 26-årig kvinna, skriven i Norrköping och två män skrivna i Södertälje, 28 och 47 år gamla.

Enligt förundersökningen tros vapen- och narkotikagömman ha använts av personerna på uppdrag av Rawa Majid, ledaren för Foxtrotnätverket, som för tillfället befinner sig utanför Sverige och är häktad i sin frånvaro. Bland annat misstänktes den 26-åriga kvinnan för att ha utfört dagliga uppdrag åt ”Kurdiska räven”, Rawa Majid. I målet misstänktes hon även för förberedelse till grov allmänfarlig ödeläggelse och grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Nu har domen meddelats för de tre åtalade.

Den 26-åriga kvinnan får fem år och sex månaders fängelse för att ha transporterat narkotika och explosiva varor. 28-åringen, som är medborgare i ett annat land, döms till nio års fängelse för synnerligen grovt vapenbrott, synnerligen grovt narkotikabrott och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, men döms även till utvisning från landet. Den 47-åriga mannen, som är medborgare i Storbritannien, döms till sex år och sex månaders fängelse för narkotikahanteringen i villagaraget.

Närmare 100 kilo narkotika påträffades. Foto: Polisen

”Kurdiska räven”, Rawa Majid, är häktad i sin frånvaro och misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige, men befinner sig för närvarande i Turkiet. Eftersom landet inte har ett utlämningsavtal med Sverige, är det svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, sade Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT tidigare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 12:33
Senast uppdaterad: 11 januari 2024 03:09

10 restauranger bötfälls för brister

Pizza-Pexels

Foto: Pexels

I oktober genomförde Skatteverket kontroller av 46 restauranger i Södertälje, varpå flera bötfälldes – något som Lt var först med att rapportera om. Nu har ytterligare restauranger tilldelats böter efter höstens kontroller.

Det var i början av oktober som Skatteverket genomförde kontroller, och i november bötfälldes fem restauranger.

Restaurangerna bötfälldes med varierande belopp, från 2 500 kronor till 25 000 kronor. Fyra pizzerior och en sushirestaurang för bland annat överskott i kassan, ofyllda personalliggare och oregistrerade försäljningar.

Nu rapporterar LT att ytterligare tio restauranger har prickats för samma fel, brister i kassaregistret.

Den restaurang som tilldelas högst böter får en kontrollavgift på över 30.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors