Företag i fokus:

Stark kritik mot nya restriktionerna – ”Inskränka vaccinerade människors frihet”

2022_01_7320ACBD-8A3E-4C61-9607-718B94D51381

Annie Lööf(C), Nooshi Dadgostar(V), Arman Teimouri (L) Foto: (C), (V,) (L).

Det har väckt starka reaktioner från flera partier efter dagens pressträff där statsminister Magdalena Andersson, tillsammans med Folkhälsomynidgheten, presenterade de nya restriktionerna.

Flera partier är kritiska mot beslutet och bland annat menar Liberalerna att beslutet är en kollektiv bestraffning av de som vaccinerat sig.

Bland det åtgärder som presenterades framgick det bland annat att den redan hårt drabbade restaurangbranschen endast få ha öppet till 23:00 från och med onsdag, 12 januari. Maxtak på 500 personer för större evenemang införs och att antalet personer på sammankomster på uthyrda lokaler sänks från 50 till 20 deltagare.

Liberalerna anser att Regeringen måste lägga större energi på åtgärder som gör skillnad, bland annat att lägga fokus på att få fler att vaccinera sig.

– Att inskränka vaccinerade människors frihet går inte att motivera. Dessutom slår de nya restriktionerna mycket hårt på branscher som redan idag tar ett stort ansvar och fortfarande genomgår ett stålbad, säger Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri.

Även Centerpartiets partiledare, Anni Löof, riktar kritik mot beslutet och tycker att vaccinpasset ska få en större roll.

– Obegripligt att inte regeringen kombinerar restriktioner med krav på vaccinbevis. Centerpartiet vill att dessa restriktioner ersätts av vaccinpass när 50% fått den tredje dosen.”, säger Annie Lööf i ett Twitterinlägg.

– Statsministern säger att orsakerna till de nya restriktionerna bland annat är vårdens bristande kapacitet. Självklart måste vi göra allt för att minska smittspridningen. Men regeringen har haft två år på sig att stärka vården och öka antalet vårdplatser. När blir det verklighet?, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

BESKEDET: Restauranger får begränsade öppettider – igen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

En person förd till sjukhus efter brand i lägenhet

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Under tidiga måndagsmorgonen, strax efter klockan sju, utbröt en brand i en bostad på Mönsterstigen. En person fördes med ambulans till sjukhus.

På Mönsterstigen inleddes veckan med en dramatisk händelse när en brand bröt ut i en bostad i Lina Hage. Strax innan klockan 07 ryckte flera räddningsenheter ut till platsen efter att flera larmsamtal hade kommit in.

Räddningsenheterna var snabbt på plats och rapporterade att branden började i köket och spred sig till vardagsrummet. Enligt polisens uppgifter började branden i en kaffebryggare i köket.

En person hjälptes ut av räddningspersonal.

– Det brann rejält på bottenvånigen i en fastighet, men kunde snabbt släckas och en person som befann sig inne i bostade fick hjälp ut, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

I bostaden bor en äldre man som i samband med branden andades in rök och fördes med ambulans till sjukhus för vidare kontroll. Innan räddningstjänsten lämnade platsen säkerställde man platsen och vädrade både lägenheten och porten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 oktober 2023 11:29
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 11:29

MINGELBILDER v.42 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0001

Se även – Mingelbilder V.41

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 oktober 2023 07:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors