Företag i fokus:

Stark kritik mot nya restriktionerna – ”Inskränka vaccinerade människors frihet”

2022_01_7320ACBD-8A3E-4C61-9607-718B94D51381

Annie Lööf(C), Nooshi Dadgostar(V), Arman Teimouri (L) Foto: (C), (V,) (L).

Det har väckt starka reaktioner från flera partier efter dagens pressträff där statsminister Magdalena Andersson, tillsammans med Folkhälsomynidgheten, presenterade de nya restriktionerna.

Flera partier är kritiska mot beslutet och bland annat menar Liberalerna att beslutet är en kollektiv bestraffning av de som vaccinerat sig.

Bland det åtgärder som presenterades framgick det bland annat att den redan hårt drabbade restaurangbranschen endast få ha öppet till 23:00 från och med onsdag, 12 januari. Maxtak på 500 personer för större evenemang införs och att antalet personer på sammankomster på uthyrda lokaler sänks från 50 till 20 deltagare.

Liberalerna anser att Regeringen måste lägga större energi på åtgärder som gör skillnad, bland annat att lägga fokus på att få fler att vaccinera sig.

– Att inskränka vaccinerade människors frihet går inte att motivera. Dessutom slår de nya restriktionerna mycket hårt på branscher som redan idag tar ett stort ansvar och fortfarande genomgår ett stålbad, säger Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri.

Även Centerpartiets partiledare, Anni Löof, riktar kritik mot beslutet och tycker att vaccinpasset ska få en större roll.

– Obegripligt att inte regeringen kombinerar restriktioner med krav på vaccinbevis. Centerpartiet vill att dessa restriktioner ersätts av vaccinpass när 50% fått den tredje dosen.”, säger Annie Lööf i ett Twitterinlägg.

– Statsministern säger att orsakerna till de nya restriktionerna bland annat är vårdens bristande kapacitet. Självklart måste vi göra allt för att minska smittspridningen. Men regeringen har haft två år på sig att stärka vården och öka antalet vårdplatser. När blir det verklighet?, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

BESKEDET: Restauranger får begränsade öppettider – igen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Byggnad i Nykvarn helt övertänd

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

En kraftig brand rasar i en ladugård i Nykvarn. Enligt räddningstjänsten är byggnaden helt övertänd.

Den våldsamma branden brand inträffade vid Skäggetorp under lördagskvällen. Larmet inkom till räddningstjänsten klockan 19:30, och flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen.

Vid deras ankomst möttes de av att hela fastigheten stod i lågor. Räddningstjänsten kämpar nu intensivt för att begränsa skadorna och få kontroll över branden.

– Vi är på plats och jobbar för att förhindra att elden sprider sig till en närliggande ladugård. Byggnaden är helt övertänd och går inte att rädda. Vi kommer att låta den brinna ner, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Trots den kraftiga branden rapporteras ingen personskada. Orsaken till branden är ännu okänd och kommer att utredas när situationen är under kontroll.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 20:35
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 02:43

Assyriska vinner serien och säkrar avancemang

IMG_5408

Skärmdump, Assyriska FF

Efter en lång och utmanande säsong har Assyriska FF äntligen nått en betydande milstolpe. Under lördagen besökte de Hallunda för att möta Arameisk-Syrianska, och en övertygande seger har nu säkrat klubbens avancemang till en högre division.

Lördagen den 21 oktober blev en minnesvärd dag för Assyriska FF och deras dedikerade fans. Klubben, som tidigare har kämpat i division 2, visade prov på imponerande talang och ihärdighet när de ställdes mot Arameisk-Syrianska på bortaplan.

Redan från början var det tydligt att Assyriska FF var inställda på att vinna. De dominerade matchen från första avspark och skapade målchanser med precision och uthållighet. Publiken, som samlats i stort antal för att stötta sitt lag, blev bortskämda med ett fantastiskt föreställning på planen.

Målen rullade in för Assyriska, och lagets offensiva spel var imponerande. Bland annat svarade Anderson Da Silva för hälften av målen med sin hattrick. Efter 90 minuter stod det 6-1 till förmån för Assyriska FF, och segern var tryggad.

Efter slutsignalen firade spelarna och tränarna tillsammans med fansen och visade sin tacksamhet för det stöd de fått under hela säsongen.

Denna seger innebär inte bara att Assyriska FF lämnar division 2 bakom sig, utan den markerar också en ny era för klubben när de tar klivet upp till division 1.

Assyriska vinner serien med hela 58 poäng, vilket är fyra poäng mer än Sleipner som hamnade på andra plats.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 20:30
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 20:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors