Företag i fokus:

WHO-chefen optimistiskt – Pandemin kan vara över i år

2022_01_37683637744_f0ac698e07_o-scaled

Tedros Adhanom Ghebreyesus. Foto: Creative Commons.

Den nya virusvarianten omikron tar ett allt starkare fäste i flera länder runt om i Europa. Även i Sverige är smittspridningen hög där varianten sprider sig i flera kommuner regioner där den väntas dominera helt.

I ett uppmärksammat uttalande menar WHOs generaldirektör att pandemin kan vara över i år och att målsättningen är att 70 procent av världens befolkning ska vara vaccinerade fram till juli.

Att en ny virusvariant skulle uppstå och dominera helt är något som WHO och flera ledande personer varnat för om inte vaccindoser inte når ut till alla delar av världen. I Sverige ökar spridningen och allt fler söker vård.

– Även om vi har sett en ökning i antalet personer som behöver vård på grund av covid-19, gör vaccinerna att det är mycket färre nu jämfört med tidigare perioder av hög smittspridning. Det visar vikten av att ännu fler blir vaccinerade, och att de som nu får erbjudande om en påfyllnadsdos också tar den dosen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.

I ett uttalande skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektören för World Health Organization, WHO, att han tror att sjukdomen Covid-19 kommer att besegras i år, 2022.

– Vissa länder har undergrävt rättvisa och skapat de idealiska förutsättningarna för uppkomsten av Omicron-varianten, och ju längre orättvisa fortsätter, desto större är riskerna för att viruset utvecklas på sätt som vi inte kan förhindra eller förutsäga. Om vi gör slut på orättvisan, avslutar vi pandemin, sa generaldirektören Adhanom i uttalandet.

WHO nya målsättning för 2022 är att vaccinera 70 % av människorna i alla länder senast i juli för att få ett slut på pandemin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors