Företag i fokus:

WHO-chefen optimistiskt – Pandemin kan vara över i år

2022_01_37683637744_f0ac698e07_o-scaled

Tedros Adhanom Ghebreyesus. Foto: Creative Commons.

Den nya virusvarianten omikron tar ett allt starkare fäste i flera länder runt om i Europa. Även i Sverige är smittspridningen hög där varianten sprider sig i flera kommuner regioner där den väntas dominera helt.

I ett uppmärksammat uttalande menar WHOs generaldirektör att pandemin kan vara över i år och att målsättningen är att 70 procent av världens befolkning ska vara vaccinerade fram till juli.

Att en ny virusvariant skulle uppstå och dominera helt är något som WHO och flera ledande personer varnat för om inte vaccindoser inte når ut till alla delar av världen. I Sverige ökar spridningen och allt fler söker vård.

– Även om vi har sett en ökning i antalet personer som behöver vård på grund av covid-19, gör vaccinerna att det är mycket färre nu jämfört med tidigare perioder av hög smittspridning. Det visar vikten av att ännu fler blir vaccinerade, och att de som nu får erbjudande om en påfyllnadsdos också tar den dosen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.

I ett uttalande skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektören för World Health Organization, WHO, att han tror att sjukdomen Covid-19 kommer att besegras i år, 2022.

– Vissa länder har undergrävt rättvisa och skapat de idealiska förutsättningarna för uppkomsten av Omicron-varianten, och ju längre orättvisa fortsätter, desto större är riskerna för att viruset utvecklas på sätt som vi inte kan förhindra eller förutsäga. Om vi gör slut på orättvisan, avslutar vi pandemin, sa generaldirektören Adhanom i uttalandet.

WHO nya målsättning för 2022 är att vaccinera 70 % av människorna i alla länder senast i juli för att få ett slut på pandemin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Efter den stora vapengömman i Södertälje – ”Kurdiska räven” begärs häktad

E49FEBC9-7C9B-40B8-B9E1-FD1C01A938E7

Foto: Alexander Isa

I april gjorde polisen ett stort vapenbeslag i en villa i Södertälje. Nu framkommer uppgifter om att den stora gömman kopplas, enligt Lt, till ledaren för nätverket Rawed Majid, även känd som den så kallade ”kurdiske räven.”

Den 25 april i år genomförde polisen en razzia vid en villa i Grusåse/Weda, där man upptäckte ett omfattande vapenbeslag i en garagebyggnad samt stort beslag av narkotika. Uppgifter tyder på att över 20 skjutvapen beslagtogs, inklusive automatvapen och pistoler, och anses vara det största vapenbeslaget på många år.

Två häktade sedan tidigare efter det stora vapenbeslaget i Södertälje
En av de häktade är en 26-årig kvinna från Norrköping, medan den andra är en 46-årig man från Södertälje som är medborgare i ett annat europeiskt land. Båda är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grovt vapenbrott.

Insatsen ska enligt DN vara en del av den nya nationella operationen mot gängen – Operation Frigg. Den beskrivs som en av de största hittills enligt och ledde polisen fram till det stora beslaget i Södertälje.

(Annonslänk)

Nu rapporterar Lt att ledaren för Foxtrotnätverket, Rawed Majid, känd som ”kurdiske räven”, kopplas till det stora vapenbeslaget i Södertälje och har begärts häktad i sin frånvaro.

Rawa Majid, känd som ”Kurdiska räven,” har blivit häktad av flera olika svenska tingsrätter i sin frånvaro, men för närvarande befinner han sig i Turkiet där han misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige. Det är emellertid svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare, och landet inte har en utlämningsavtal med Sverige.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, säger Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT.

Enligt uppgifter pågår för närvarande en intern debatt i Turkiet angående Majids medborgarskap, som ifrågasätts på grund av att han köpte ett hus för cirka 400 000 dollar och erhöll medborgarskap i landet, samtidigt som han var internationellt efterlyst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 10:45
Senast uppdaterad: 20 september 2023 10:52

Elever avvek från skola – Tillverkade frätande bomber

Lillhagaskolan (KARTOR)

Bild: Kartor.

Elever på en skola i Nykvarn har under skoltid tillverkat flera frätande bomber, som de sedan kastade på skolans område. Detta enligt en händelse som rapporterts till Arbetsmiljöverket.

”Vår elever har under skoltid avvikit från från undervisningen tillverkat 4-5 stycken bomber. 3-4 stycken av bomberna kastades på skolans område och smällde.”, framgår det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

Bomberna skapades med hjälp av ett starkt alkaliskt, frätande och vattenabsorberande medel som även används för rengöring av avlopp och golvbrunnar.

Enligt skolans rektor, Marika Markigianni som Lt talat med, hade eleverna med sig föremålen till skolan som de hade köpt på fritiden. Skolan har enligt rektorn samarbetat med butiken i fråga om detta för att förhindra likande incidenter.

En av bomberna, som inte detonerade, togs in av skolans personal till expeditionen och överlämnades sedan till skolans NO-lärare. Ingen elev eller personal skadades i samband med händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:55
Senast uppdaterad: 20 september 2023 09:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors