Företag i fokus:

WHO-chefen optimistiskt – Pandemin kan vara över i år

2022_01_37683637744_f0ac698e07_o-scaled

Tedros Adhanom Ghebreyesus. Foto: Creative Commons.

Den nya virusvarianten omikron tar ett allt starkare fäste i flera länder runt om i Europa. Även i Sverige är smittspridningen hög där varianten sprider sig i flera kommuner regioner där den väntas dominera helt.

I ett uppmärksammat uttalande menar WHOs generaldirektör att pandemin kan vara över i år och att målsättningen är att 70 procent av världens befolkning ska vara vaccinerade fram till juli.

Att en ny virusvariant skulle uppstå och dominera helt är något som WHO och flera ledande personer varnat för om inte vaccindoser inte når ut till alla delar av världen. I Sverige ökar spridningen och allt fler söker vård.

– Även om vi har sett en ökning i antalet personer som behöver vård på grund av covid-19, gör vaccinerna att det är mycket färre nu jämfört med tidigare perioder av hög smittspridning. Det visar vikten av att ännu fler blir vaccinerade, och att de som nu får erbjudande om en påfyllnadsdos också tar den dosen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.

I ett uttalande skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektören för World Health Organization, WHO, att han tror att sjukdomen Covid-19 kommer att besegras i år, 2022.

– Vissa länder har undergrävt rättvisa och skapat de idealiska förutsättningarna för uppkomsten av Omicron-varianten, och ju längre orättvisa fortsätter, desto större är riskerna för att viruset utvecklas på sätt som vi inte kan förhindra eller förutsäga. Om vi gör slut på orättvisan, avslutar vi pandemin, sa generaldirektören Adhanom i uttalandet.

WHO nya målsättning för 2022 är att vaccinera 70 % av människorna i alla länder senast i juli för att få ett slut på pandemin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Sprängning riktad mot person med tidigare kopplingar till kriminella

IMG_4512

Foto: Shamash Oyal

En man i 30-årsåldern, tidigare kopplad till kriminella kretsar i Södertälje, tros vara måltavlan för sprängdåden i ett villaområde vid Västergård, rapporterar LT.

Inom loppet av några dagar inträffade sprängdåd i ett villaområde i Södertälje. I det första fallet, exploderade en mindre anordning, men den ansågs vara ofarlig.

I det andra fallet, där boende i en annan villa larmade om ett föremål utanför bostaden, lyckades det nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga objektet. Men strax före midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress, men mot en annan bostad.

Enligt Lt är den misstänkta måltavlan, där detonationen inträffade, en man som tidigare har varit involverad i kriminella kretsar, men mannen ska inte vara intresserad av att samarbeta med polisen i deras utredningsarbete.

Polisen är på plats i det berörda villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Enligt tidningen har mannen tidigare blivit dömd till tre års fängelse för grov utpressning, men senare friades av hovrätten. Efter detta har han inte varit inblandad i liknande utredningar.

Under fredagskvällen ska detonationen inträffat vid mannens bostad och orsakade mindre skador. Ingen person rapporteras ha blivit skadad i samband med sprängningen. En förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse har inletts vilket blir det tredje fallet på tre dagar i villaområdet, men för tillfället har inga misstänkta personer gripits.

Polisen ser samband mellan incidenterna.

– Vi ser att händelserna hör ihop på något sätt. Vi ser kopplingar till den grova kriminaliteten. Vi jobbar med att få fram motivet men det är inget jag kan kommentera just nu, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 15:13
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:11

Sköldpadda hittad av polisen vid avfart i Södertälje

Sköld

Foto: Polisen.

Strax före klockan 13 gjorde en polispatrull i Södertälje en oväntad upptäckt – en sköldpadda som hade kommit ut på E4:an.

Även i juli, tidigare under sommaren, blev en sköldpadda hittad i Södertälje. Den gången påträffades den på Tvetavägen av en privatperson som sedan lämnade in den till polisstationen i Södertälje. Nu, i en liknande händelse, hittades en sköldpadda på E4:an vid avfarten Södertälje Syd.

Enligt polisens information mår djuret bra och har blivit omhändertaget. Polisen misstänkte att det var en havssköldpadda. Sköldpaddan, som var ungefär 30 centimeter lång, misstänkte vara en havssköldpadda som nu transporterats till en djurpark och vårdats av personalen där.

Det är fortfarande oklart hur sköldpaddan hamnade på vägbanan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 13:30
Senast uppdaterad: 23 september 2023 13:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors