Företag i fokus:

Riksdagsledamot vill tvångsvaccinera barn – JO-anmäls av sju personer

2022_01_271827964_867570013914058_2609039441603303705_n

Bild/Foto: Pixabay / Regeringen.

Riksdagsledamot Erik Ottoson (M) har lagt in en ny motion i Riksdagen om ”Obligatorisk vaccinering av barn”. Förslaget har väckt starka reaktioner och nu väljer sju personer att anmäla Ottoson till Justitieombudsmannen

Förslaget har tagits upp vid tidigare tillfällen i Riksdagen men fått avslag. I oktober 2021 lämnade moderaten Erik Ottoson en ny motion i ett nytt försök om att få igenom förslaget.

Han riktar blickarna mot länder såsom Tyskland, Frankrike och Italien där det allmänna vaccinationsprogrammet anses vara avgörande för folkhälsan och den enskildes hälsa. Vidare anser han att Sverige är ett land som har legat i framkant, men att delar av detta hotas av bland annat ”organiserad desinformation”.

”Regeringen bör därför inleda ett arbete för att inför riksdagen presentera lagstiftning i syfte att göra det allmänna vaccinationsprogrammet för barn obligatoriskt. Regeringen bör även se över vilka sanktioner som bör införas mot föräldrar som vägrar låta sina barn vaccineras.”, skriver riksdagsledamoten Erik Ottoson i motionen.

Flera anmälare har reagerat kraftigt mot förslaget som anser att förslaget innebär ett övergrepp både på föräldrar och barn samt bryter mot barnkonventionen.

Det här är det ett mänskligt experiment med människor som försökskaniner. Jag protesterar högljutt att vi ska använda våra barn i det här dessutom med tvång!” skriver en person i sin anmälan till JO.

Varken regeringen eller riksdagen står under JO:s tillsyn. Det betyder alltså att anmälningarna inte kommer att utredas av Justitieombudsmannen (JO).

Om motionen får gehör i riksdagen återstår att se.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 januari 2022 00:00

Tom Tit och WWF i nytt samarbete för barn och unga

9061cbdddf3d72d2_org

Pressbild: Tom tis

Ett av Sveriges största science centers, Tom Tits Experiment, inleder ett nytt samarbete med Världsnaturfonden WWF och deras satsning Pandaklubben. Genom samarbetet får Pandaklubbens medlemmar upp till 17 år gratis inträde till Tom Tit.

Enligt Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, hoppas organisationen att samarbetet ska inspirera barn och unga att lära sig mer om naturvetenskap och innovation samtidigt som de bidrar till att skydda naturen.

– Vi är väldigt glada över vårt nya och spännande samarbete med Tom Tits Experiment. Genom Pandaklubben inspirerar vi barn och unga att lära sig om natur och miljö samtidigt som vi jobbar för en hållbar framtid, uppger hon i ett pressmeddelande.

Pandaklubben är WWFs satsning för barn och unga där medlemmarna får rabatterat inträde på olika natur- och djurbesöksmål. Varje ny medlem bidrar också till att ett nytt träd planteras på Borneo.

På Tom Tits Experiment kan besökare uppleva över 400 interaktiva experiment inom naturvetenskap och teknik.

– Det känns värdefullt att vara förmånspartner till Pandaklubben. Vi hoppas på ett långsiktigt samarbete och vi ser fram emot att välkomna alla pandaklubbmedlemmar till Tom Tits Experiment, säger Åsa Ribbing, marknadschef på Tom Tit.

Samarbetet börjar gälla från 2024.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 november 2023 22:18

MINGELBILDER v.47 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0029-4

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.46

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors