Företag i fokus:

26-åring Södertäljebo döms till fängelse för flera sexualbrott mot barn

2022_01_F3C7B260-FF76-41D8-995D-D40D48D01835

Bild: Sveriges domstolar.

Bland annat via Snapchat lyckades en 26-årig man från Södertälje komma i kontakt och förgripa sig på flera barn i åldrarna 10-17 år. Flera anmälningar inkom mot Södertäljebon som resulterade i att han greps i februari 2021.

Nu dömds han till sex år och sex månader i fängelse efter grova sexualbrott mot barn. Bland annat dömdes han för elva fall av våldtäkt mot barn.

Efter ingripandet gjorde polisen en husrannsakan i mannens bostad och beslagtog flera telefoner och en dator. När materialet granskades hittades ett omfattande sexuellt material av polisens it-forensiker som upptäckte totalt 1621 filer av barnpornografiskt material.

Tack vare polisens granskning av materialet lyckades även flera av 26-åringens brottsoffer identifieras.

– En framgångsfaktor är att vi från start fram till åtal har haft ett mycket nära samarbete med polisens it-forensiker, vilket bland annat gjort att vi snabbt kunnat identifiera nya målsägare och kunnat knyta misstänkt till de olika brotten. En annan framgångsfaktor är att de flesta barnförhör har hållits av en och samma barnförhörsledare, vilket bidragit till kontinuitet i ett sammantaget svåröverskådligt, stort ärende, säger Isabel Sommerfeld, barnutredare vid gromninggruppen i Stockholm som utreder internetrelaterade sexualbrott mot barn, som arbetat med ärendet.

Han bad barnen filma sig själva när de bland annat genomförde olika handlingar på sig själva och tvingade även till sig samlag. Flera brottsoffer vittnar om att 26-åringen var hotfull och att de känt sig tvingade att skicka bilder och filmer till honom.

Enligt polisen har brotten begåtts från september 2018 till februari 2021.

26-åringen erkände anklagelser om barnpornografibrott och ett fall där ett barn utnyttjas för sexuell posering, men nekar till resterande anklagelser.

Mot sitt nekande dömer tingsrätten 26-åringen för elva fall av våldtäkt mot barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, utnyttjande av barn för sexuell posering samt försök till detta brott, sexuellt ofredande, kränkande fotografering samt grovt barnpornografibrott.

Utöver fängelsestraffet döms Södertäljebon att betala över en miljon i skadestånd uppdelat på tretton brottsoffer.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 januari 2022 00:00

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Här är läget på elmarknaden i Nykvarn och Södertälje

Eluttag

Foto: Alexander Isa

Dyrare el än förra månaden – men billigare än för ett år sedan, högsta konsumtionen sedan 2016 och större export än import hela tiden. Här är månadsrapport om elmarknaden, analyserat av Newsworthys.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar vi varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden.

Elpriserna ökade i Nykvarn och Södertälje i november

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – gick upp i november i elområde 3 som Södertälje tillhör. Månadspriset var 82 öre per kilowattimme, vilket är 49 öre dyrare än i oktober. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre. För ett år sedan – i november 2022 – kostade en kilowattimme 131 öre.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme. Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020. Dyraste timmen i november i Nykvarn och Södertälje inträffade mellan klockan 16 och 17 den 30 november, då kostade en kilowattimme 295 öre. Som lägst var priset i området 0 öre.

Om man tittar på månadsmedelpriset brukar de svenska elområdena oftast tillhöra de med lägst spotpriser i en europeisk jämförelse. Värt att notera är att detta handlar om spotpriser, de priser konsumenten sedan betalar beror på nationella avgifter och skatter samt elbolagens påslag. I praktiken ligger de svenska konsumentpriserna närmare det europeiska snittet efter skatter och påslag.

Läs även: – Nu blir elen dyrare – högsta priset på över åtta månader

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 08:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 01:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors