Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

DEBATT: Majoriteten klarar inte av effektiv styrning

Boel-Alex-Lars

Styrande majoritet, Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP). Foto: Lucas T.

Majoriteten i fullmäktige har lagt ett förslag till mål och budget som är alldeles hopplöst att tolka. I majoritetsbudgeten finns det fem “prioriteringar”, tio “KF-mål”, tio “Uppdrag”, 61 “fokusområden för budgetperioden” och 62 “nämndspecifika satsningar”. Det är alltså totalt 148 politiska styrsignaler i ett och samma styrdokument.

Samtidigt finns det en nästintill oändlig mängd andra styrdokument, handlingsplaner och policys. Den här djungeln av byråkrati skapar ineffektivitet i kommunorganisationen. Det gör att personal och resurser som hade kunnat göra nytta går till pappersvändande byråkrati och administration istället för kommunal kärnverksamhet.

Ta till exempel de tio KF-målen. Det första KF-målet handlar om att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor i Södertälje, och det låter ju bra, men det finns inte någon tillhörande indikator för att mäta hur det här målet uppfylls. Alla kan nog ställa sig bakom att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, men om det inte finns ett tydligt sätt att mäta just detta blir målet bara tomma ord och luddigheter. Mäter man inte, vet man inte.

”Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet”

Ett annat problem är den oklara hierarkin mellan styrsignalerna. Vad händer när man i slutet på året måste välja mellan att uppfylla ett “fokusområde för budgetperioden” eller en “nämndspecifik inriktning”? Är en “prioritering” fortfarande prioriterad om den hamnar i konflikt med ett uppdrag? Det hela blir väldigt rörigt. Framförallt blir det alldeles för detaljstyrande och svårtolkat för förvaltningen. Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet. 

Det är inte konstigt att överdetaljerade och otydliga styrdokument uppstår när de förhandlas mellan två partier, Socialdemokraterna och Moderaterna, som i grund och botten har helt olika vision för vilket samhälle vi ska leva i, ska försöka komma överens. När det inte finns någon tillit så behöver man skriva avtal och överenskommelser om minsta lilla detalj.

”Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje.” – Metin Hawsho (L)

Att skattemedel rinner ut i sanden på grund av ineffektivitet är i grunden ett svek mot skattebetalarna. Det är naturligt att en gigantisk organisation som en kommun med tusentals anställda kommer att vara komplex och svår att överblicka och att viss ineffektivitet kommer att finnas. Då måste politiker ta ansvar för att inte förvärra situationen.

Politiken ska vara tydlig med vilken riktning kommunen ska gå i och vad som ska uppnås under året, hur det ska göras är förvaltningens uppdrag. Det är därför förvaltningen över huvud taget finns, de besitter spetskompetens och sakkunskap som vi politiker aldrig kommer kunna besitta. Att försöka detaljstyra förvaltningen skapar otydlighet och ineffektivitet.

Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje. Vi menar att Södertälje har fyra stora utmaningar under mandatperioden: skola, jobb och näringsliv, trygghet och samhällsbyggnad. Inom dessa politikområden har vi pekat ut olika mål med tillhörande indikatorer för att se om målen faktiskt uppnås. Exakt hur målen uppnås är inte, inom rimlighetens gräns, upp till oss politiker att avgöra.

Metin Hawsho,
gruppledare, Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Skallskadad person förd till Södertälje sjukhus

Ambulans

Arkivbild: Shamash Oyal

En man med skallskador inkom till akutmottagningen i Södertälje under tisdagskvällen. Detta efter en inträffad trafikolycka.

På tisdagskvällen vid 20-tiden larmades polisen om att en person vårdades för skallskador. Enligt Nadya Norton, presstalesperson vid polisen, hade mannen skadats i en trafikolycka och förts till akuten av vittnen. Den bilförare som orsakat olyckan hade dock inte stannat på olycksplatsen, utan fortsatt att köra.

– Det var sjukhuset som hade ringt in om att man hade fått in den här mannen. Den här olyckan verkar ha skett i Rönninge, säger Nadya Norton vid polisen.

Omständigheterna kring olyckan och mannens skadeläge var oklara under tisdagskvällen, men en anmälan har upprättats av polisen. Anmälan inkluderar vållande till kroppsskada samt en anmälan mot den okända föraren för att inte ha iakttagit väjningsplikt vid ett obevakat övergångsställe.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 23:13
Senast uppdaterad: 21 november 2023 23:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors