Företag i fokus:

Folkhälsomyndigheten: – ”Ingen skillnad längre”

2022_01_271910935_611277623501038_3579713830736840508_n

Skrämdump: FHM.

Förra veckan hölls en gemensam myndighetspressträff med anledning av situationen gällande Covid-19.

Där presenterade Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, bland annat statistik om bekräftade fall av Covid-19 och bekräftade IVA-fall.

Enligt Byfors från Folkhälsomyndighet är kurvan lika när det kommer till smittspridningen.

Lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas, däremot är ovaccinerade personer överrepsenterade på IVA, intensivvården.

Lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas enligt FHM: Statistik FHM.

– Tittar vi på skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade finns det ingen skillnad längre. Det är ungefär lika egen risk som vaccinerad och ovaccinerad att smittas med covid-19, sa Sara Byfors under pressträffen.

Däremot förklarar Byfors att risken att behöva söka intensivvård är ungefär 10 gånger högre som ovaccinerad än vaccinerad, samt att det fortfarande råder en hög smittspridning.

– Det vi vet är att vaccinet fortsätter att skydda väldigt väl mot både allvarlig sjukdom och också död i Covid-19, berättade Byfors.

Statistiken från FHM är tydlig, ovaccinerade är överrepresenterade på IVA. Statistik FHM.

På grund av den höga smittspridning i samhället meddelande socialminister Lena Hallengren i onsdags att restriktionerna, som infördes 12 januari, förlängs med 14 dagar fram till 9 februari.

Om läget har stabiliserats och om toppen bedöms vara nådd samt att vaccinationerna flyter på, kan merparten av restriktionerna avvecklas från den 9 februari. Det meddelade FHM under pressträffen den 26 januari.

– Vi bedömer att merparten av åtgärderna kan upphöra den 9 februari. En del åtgärder kommer dock kvarstå ett tag efter det, inte minst åtgärder för att skydda de äldsta och sköraste, meddelade Karin Tegmark Wisell.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2022 00:00

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors