Företag i fokus:

Premiär för Charlies dokumentär på SVT Play idag – ”Jag kan inte fatta”¨

2022_01_1D5DE1DB-A2EA-424C-9879-30F47EB3AEE3

Charlie Peterson. Foto: Privat / Alex Ataseven.

För en vecka sedan skrev Telgenytt om Södertäljebon Charlie Peterson som medverkar i dokumentären ”Street Tunes” på SVT Play. Nu är dagen kommen.

Idag släpps dokumentären ”Street Tunes” som följer Södertäljebon Charlie Peterssons resa genom Europa. I 26 dagar försörjer han sig enbart som gatumusikant.

I dokumentären tar Charlie reda på om detta är möjligt, samtidigt som han får chansen att leva ut drömmen om att resa iväg och leva på musiken. 

En dokumentär som han helt och hållet klippt och filmat själv.

Hur känns det att dokumentären äntligen sänds på SVT Play idag?

– Otroligt! Jag kan inte fatta att en sjuk idé filmad med en iPhone 8 har tagit mig hela vägen hit. Att stå här, 2,5 år efter att jag kastade mig ut och gjorde ”Street Tunes”, med att den har premiär på Sveriges största kanal och VOD är mer än jag någonsin kunde drömma om. 

Hur har responsen varit inför premiären ?

– Alla är väldigt hypade. Många som skriver och hör av sig efter att de sätt trailern och de intervjuerna jag gjort hitintills. Det riktiga mottagandet börjar väl idag när den faktiskt finns där ute för hela Sverige att se. 

Under hösten var du i Finland och filmade din första internationella långfilm som skådespelare och just nu spelar du även huvudrollen i kommande film ”Drama Kings”. 
Berätta gärna kort om det för läsarna. När tror du att den släpps?

– Jag får tyvärr inte berätta något mer om den internationella långfilmen än så länge, men jag tror de siktar på global premiär i höst. Drama Kings filmar jag just nu och den kommer ut väldigt sent denna år eller tidigt 2023.

LÄNK: Se dokumentären Street tunes på SVT Play

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2022 00:00

Så många villor och lägenheter såldes i Nykvarn

brevlåda dörr

Foto: Pexels

Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 23 affärer med villor i Nykvarns kommun. Det kan jämföras med 27 vid motsvarande tid i fjol. Det visar ny statistik från Svensk Mäklarstatistik som Newsworthy har analyserat.

Priserna på villor stiger i 78 av landets kommuner, medan de sjunker i 42, i merparten av de resterande kommunerna redovisas inga prisförändringsuppgifter på grund av få försäljningar.

De sålda villorna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 4,3 miljoner kronor. I hela Stockholms län såldes 2 038 villor för i snitt 6,8 miljoner kronor.

Bland kommunerna i Stockholms län stiger priserna på villor i tolv av 21 kommuner. Störst var ökningen i Nynäshamn, Upplands Väsby och Värmdö där priserna steg med 6 procent. I Norrtälje däremot sjönk priserna med 7 procent.

18 sålda bostadsrätter
Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 18 affärer med bostadsrätter i Nykvarns kommun. Det är lika många affärer som vid motsvarande tid i fjol.

De sålda bostadsrätterna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 2,2 miljoner kronor. Samma period såldes totalt 8 542 bostadsrätter för i snitt 3,9 miljoner kronor i hela Stockholms län.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 11:35
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 11:35

INSÄNDARE: Etablera trygga hubbar i Södertälje

2022_01_Granberg

Foto: Alexander Isa

Ett stökigt stadsdelscentrum förvandlas till en trygg och trivsam mötesplats!
En ny lag infördes 1 juli som ger alla kommuner större brottsförebyggande ansvar. I Södertälje pågår sedan länge ett nära samarbete mellan kommunen och polisen som fördjupats i det så kallade Pax – samarbetet innebär att även kommunens bolag skall involveras i det brottsförebyggande arbetet.

Redan nu har Telgebostäder och fastigheter börjat titta på vilka egna lokaler som möjligen kan användas till aktiviteter för unga i främst de så kallade utsatta områdena, allt detta är bra och möjligen (troligen) har man inspirerats av vårt förslag från 2022 där:

Realistpartiet föreslog att ta det brottsförebyggande arbetet till en helt ny och bevisat effektiv nivå genom att fysiskt etablera trygga hubbar i bostadsområden, vi la fram förslaget som motion redan oktober 2020, men tyvärr så röstades förslaget ned av majoriteten.

Vetenskapen och alla politiska partier är överens om att ju mer engagerat och synligt det lokala samhällets aktörer och boende blir, desto lägre blir brottligheten i området.

En trygg hubb är en fysisk plats, det kan vara i en lokal eller initialt i något så enkelt som en kontorsbod som är knutpunkten för hela verksamheten i det aktuella bostadsområdet. Avsikten är att verksamheten ska drivas med utgångspunkt från evidensbaserade erfarenheter och forskning kring situationell brottsprevention.

Hubben ska bemannas av anställd personal, men också ta hjälp av volontärer, eldsjälar i området, engagera det lokala näringslivet, föreningslivet, hyresvärdar och det är viktigt att engagera föräldrar i så stor utsträckning som möjligt.
Tillsammans så planeras trygghetsskapande aktiviteter, lek och aktiviteter för barn, unga och familjer.

”Det är en fördel och stöd till polis och myndigheter”

En lokalt förankrad hubb kommer bidra till att de lokala aktörerna och familjerna känner större ansvar för sitt område, dessutom känner de sitt område bäst och vet vilka de negativa aktörerna är, det är en fördel och stöd till polis och myndigheter.
Vår bedömning är att näringslivet , föreningslivet och familjerna i området skulle välkomna detta initiativ med öppna armar och gärna bidra till trygghetsskapande och brottsförebyggande aktiviteter i samarbete med kommunen, de kommunala bolagen och även de privata fastighetsägarna.

Realistpartiet har inspirerats av likande verksamheter som bevisligen fungerar i andra kommuner där man kallar sitt arbete för AMP – Modellen.
Branschorganisationerna Svensk Försäkring och Svensk Handel tillsammans med fastighetsbolagen AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg, Humlegården Fastigheter och Vasakronan har bildat Centrum för AMP.  En ideell förening för att främja etablering, utveckling och spridning av AMP-modellen i Sverige.

Ett exempel är i Uppsala, sedan våren 2021 arbetar Centrum för AMP med ett aktivt omhändertagande av platsen för att skapa en inbjudande och välkomnade miljö.
Platsen ska vara en upplevelserik och folklig mötesplats uppskattad av många, över alla säsonger. Uppsala kommun, Atrium Ljungberg och Vasakronan finansierar arbetet.

Realistpartiets plan är att skapa en Södertäljemodell där vi kallar enheterna för trygga hubbar och anpassar varje enhet efter områdets behov.

Vi finansierar de trygga hubbarna i höstens budgetförslag och vi bjuder in övriga partier att tillsammans komma överens om hur arbetet ska genomföras och komma igång snarast, vi lägger därmed ingen prestige i detta, det viktiga är att det blir bra!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors