Företag i fokus:

AstraZeneca flyttar delar av verksamhet till Hagastaden -”Många möjligheter”

2022_02_Norra_Tornen_januari_2021a

Foto: Creative Commons. 

För att komma närmare kunder samarbetspartners och de miljöer där patienterna behandlas väljer AstraZeneca att flytta delar av sin verksamhet till Hagastaden i Stockholm.

AstraZeneca planerar att flytta verksamheten till våren och 120 personer väntas få erbjudande om att arbeta i nya lokalerna i Stockholm.

– Att flytta till området vid Nya Karolinska innebär många möjligheter för AstraZeneca. Vi kan skapa en arbetsplats utformad för att möta våra specifika behov och underlätta samarbete och innovation. Vi får ökade möjligheter att interagera med hälso- och sjukvården, akademin, teknikföretag och myndigheter, Anna-Lena Engwall, chef för det svenska och nordiska marknadsbolaget på AstraZeneca i ett pressmeddeelande.

Hagastaden är ett växande Life Science-kluster som däckats över motorvägen och järnvägen. När området står klart år 2030 ska Stockholm stad tillfört området cirka 6000 nya bostäder och ungefär 50 000 ny arbetsplatser.

Enligt chefen för det svenska och nordiska marknadsbolaget på AstraZeneca, möjligör läget även mer hållbara transporter som är ett viktigt steg på vägen för att uppfylla företagets ambition om att vara koldioxidneutrala till 2025.

AstrasZenecas nya lokalerna kommer även att verka som bland annat en mötesplats för både interna tillställningar och externa evenemang, nordiska som globala.

– Geografiskt kommer vi nu att vara nära både en av våra stora kunder, Karolinska Universitetssjukhuset, samt viktiga samarbetspartners, däribland Karolinska Institutet. Denna närhet innebär också att vi blir granne med den miljö där många av dem som behandlas med våra läkemedel vistas. Vi kommer på det sättet närmare dem som vi alltid sätter främst i vår verksamhet, det vill säga patienterna, säger Anna-Lena Engwall.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors