Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Lastbil välte på E20 – ”Påverkar trafiken kraftigt”

1-1

Läsarbild

En lastbil har vält på E20 i höjd med Vasa Handelsplats och påverkar trafiken i båda riktningarna. All trafik på platsen leds om

Olyckan skedde strax före klockan 11 på onsdagsförmiddagen på E20. En en lastbil voltade av vägen och hamnade upp och ner på mittenräcket och resulterade i att trafiken på E20 stängdes av.

Både grus och stenar spreds på körbanan i båda riktningarna, vilket ledde till att räddningstjänsten stoppade all trafik på platsen vid av- och påfarten vid Trafikplats Vasa.

Föraren ska ha klarat sig med lindriga skador. Enligt Trafikverket leds all trafik om till trafikplats Saltskog och räddningsarbetet väntas pågå till cirka 12:40.

Uppdatering:

Det är ingen person som skadats men olyckan påverkar trafiken kraftigt. Det är just nu totalstopp i riktning mot Göteborg och ett körfält är öppet i riktning mot Stockholm. Det är väldigt långa köer i båda färdriktningarna.”, skriver polisen på sin hemsida

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 09:45
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 10:56

Kvinna fick 159 000 kronor för mycket i bidrag

Försäkringskassan

 Bild:Foto: Creative Commons.

En kvinna från Södertälje har fått besked från Försäkringskassan att hon måste återbetala totalt 159 930 som har utbetalats felaktigt. Detta efter att kvinnan vistats utomlands och barnet varit avregistrerat från svensk socialförsäkring, vilket enligt beslutet gör att kvinnan inte har rätt till förmånerna.

Efter en granskning har Försäkringskassan fattat beslutet att en kvinna från Södertälje måste återbetala över 159 000 kronor i felaktiga utbetalningar av barnbidrag, flerbarnstillägg och föräldrapenning. Beslutet grundas på att kvinnan har vistats utomlands och att barnet har varit avregistrerat från svensk socialförsäkring, vilket anses innebära att kvinnan inte är berättigad till dessa förmåner som endast gäller för vård av barn som är bosatta i Sverige.

Försäkringskassan tar ansvar för det felaktiga misstaget och kräver nu återbetalning av de överskjutande beloppen.

”Det var delvis vårt fel att du fick för mycket pengar och vi ber om ursäkt för det.”, skriver Försäkringskassan i beslutet

Av det totala beloppet handlar det om 11 250 kronor i barnbidrag som har betalats ut för mycket under perioden september 2021 till maj 2022. Dessutom har kvinnan fått 675 kronor för mycket i flerbarnstillägg under samma period. Den största delen av återbetalningen gäller föräldrapenningen, där kvinnan har fått utbetalt 148 005 kronor för mycket under perioden 20 augusti 2021 till 31 januari 2022.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors