Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Tre tonåringar häktade – Gömde flera pistoler i skogen

361686290_289148717072964_3111280624773511218_n

Arkivbilder

Föregående vecka greps tre personer i Ronna, misstänkta för att ha gömt en låda med två pistoler. De gripna personerna är i åldrarna 15-17 år och har nu häktats misstänkta för grovt vapenbrott.

Sent på torsdagskvällen den 13 juli, vid 20-tiden, greps tre minderåriga personer, en 15-åring, en 16-åring och en 17-årig man i Ronna. Anledningen till gripandet var misstanke om grovt vapenbrott. Enligt uppgifter till Lt hade polisens spanare strax innan gripandet observerat dem när de bar en låda in i skogen i Ronna – men återvände utan den.

Efter en omfattande sökinsats, där bland annat hundar användes, lyckades polisen hitta den gömda lådan som inte var nedgrävd. Lådan innehöll två pistoler.

De tre personer som sågs med lådan greps av polisen och enligt Lt misstänker polisen att samtliga tonåringarna fungerar som springpojkar åt Ronnafalangen som vilka är involverade i en våldsam konflikt med en andra kriminella i Södertälje.

Samtliga tonåringar är skrivna i Södertälje och sitter häktade, misstänkta enligt en häktningsframställan, med sannolika skäl för grovt vapenbrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 16:33
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:33

Kalashnikov som användes vid mordet i Saltskog har hittats

Saltskog

Polisen på plats efter dödskjutningen. Foto: Läsarbild /Polisen.

I höstas mördades en 19-åring och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu har polisen hittat det automatvapen som användes, rapporterar Lt.

Efter dödskjutningen kunde polisen via övervakningskameror lokalisera den svarta mopeden som användes vid mordet på Prästgårdsvägen i Geneta. Kort därefter greps två män med kopplingar till mopeden.

Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som användes vid mordet. De åtalades men friades nyligen av tingrätten.

Nu rapporterar Lt att vapnet har hittats vid en husrannsakan i Västergård den 25 april. Tre personer utreds för grovt vapenbrott, men de misstänks inte vara inblandade i mordet och mordförsöket i Saltskog. Enligt tidningens uppgifter är vapnet en Kalashnikov, men det bekräftades först att det var mordvapnet från Saltskog efter provskjutningar.

Läs även: – Automatvapen hittad av polis efter husrannsakan

Misstänkta mördarna fångades på film när de flydde från platsen. Foto: Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 11:51
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 11:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors