Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Samtal om flera lastbilar i brand

Brandkår

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades räddningstjänsten om att flera fordon stod i brand vid Södertälje hamn. Flera räddningsenheter ryckte ut till platsen.

Klockan 01:48 inkom larmet om två lastbilar i lågor vid Södertälje Hamn. Polis och räddningstjänst var snabbt på plats för att hantera situationen.

Tack vare räddningsstyrkornas snabba insatser kunde bränderna släckas, och ingen person rapporteras ha kommit till skada. Polisen har upprättat en anmälan om skadegörelse genom brand och inlett en utredning för att klarlägga händelseförloppet.

Det är ännu oklart vad som kan ha orsakat branden och om den var avsiktlig eller en olyckshändelse. Utredningen kommer nu att granska omständigheterna noggrant för att fastställa eller utesluta eventuella misstankar om brott.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juli 2023 11:48
Senast uppdaterad: 22 juli 2023 11:48

Nytt fokus på tivolit under årets festival

FamiljeTivoli-4-1120x700-1

Foto: Södertälje City

Om lite mer än en månad inleds den efterlängtade Södertäljefestivalen, som hålls i tre dagar. Men i år kommer Tivolit att fokusera på en specifik målgrupp jämfört med tidigare år.

Södertäljefestivalen närmar sig och i år har Tivolit valt att sätta extra fokus på barnfamiljer och deras behov. FamiljeTivoli kommer att erbjuda en magisk och underhållande miljö för barn mellan 3 och 12 år. Det kommer finnas karuseller, lekar, tävlingar och aktiviteter noggrant utvalda för att passa barnens ålder och säkerhet kommer alltid vara högsta prioritet.

FamiljeTivoli kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats, och besökare kommer att kunna köpa biljetter på plats till en fast avgift som gäller under hela festivalen.

– Byggprojekten i centrum gör att vi har en mindre totalyta för festivalen i år. Därför har vi valt att fokusera på ett mindre tivoli för våra mindre besökare, och skapa en plats där vi tillsammans kan se till att barnen får en riktigt rolig festivalupplevelse. Vi är jätteglada att ha FamiljeTivoli med oss, som också deltagit i flera uppskattade evenemang på Torekällberget tidigare, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig, Södertälje City

Tivolit har också särskild personal som finns tillgänglig för att säkerställa en trevlig och smidig upplevelse för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors