Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

En av landets största idrottsföreningar firar 55 år

2022_03_Taljehallen-Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Den 17 juli firade Södertälje basketbollklubb 55 år som en av landets största och mest framgångsrika idrottsföreningar. Med tusentals medlemmar och en historia som sträcker sig flera decennier tillbaka.

SBBK:s historia började redan våren 1963 under föreningen KFUM Södertälje, där basketen spelades i organiserad form. När KFUM Södertäljes idrottsverksamhet lades ned sommaren 1968 bildades SBBK och klubbens statistik och historia räknas från den första matchen 1963. Sedan dess har SBBK imponerat med sina prestationer och segrar.

Genom åren har SBBK fortsatt att dominera basketvärlden med imponerande framgångar, inklusive 24 SM-guld och 119 USM-guld. För fem år sedan, i samband med klubbens 50-årsjubileum, släpptes även jubileumsboken ”SBBK 50 År”, som lyfter fram några av de viktigaste milstolparna i klubbens historia.

SBBK har satt Södertälje på kartan inom basketvärlden och fortsätter att vara en viktig kraft i svensk basket. Jubileet är en tid att hedra klubbens framgångar och det engagemang som har gjort SBBK till en väletablerad och älskad del av Södertäljes idrottskultur.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 17 juli 2023 23:20

Hotfull SD-politiker varnas – Försökte påverka rekrytering

AA41BDFC-7C63-4A9B-B414-864057E3EF50

Foto: Pressbild SD/Kriminalvården. Montage: Alexander Isa

En anställd på fängelset Hall varnades för att försökt påverkar en rekryteringsprocess. Enligt Kriminalvårdens policy bröt hans agerande mot anstaltens korruptionsförebyggande arbete. Nu kan Telgenytt avslöja att mannen är en SD-politiker i Södertälje som har flera uppdrag i kommunen.

Det var i juni som anstalten Hall varnade en anställd för att ha försökte påverka en rekryteringsprocess.

Nu kan Telgenytt avslöja att mannen, som är i 50-års åldern, innehar flera uppdrag i Södertälje kommun och representerar Sverigedemokraterna. Bland annat sitter han som är 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige och 2:e vice ordförande för Telge Fastigheter AB.

Enligt anstalten försökte mannen påverka flera rekryterare genom att rekommendera en specifik kandidat. Under rekryteringsprocessen vid anstalten visade SD-politikern även upp en tjänstebricka från ett privat bolag för att understryka sin ställning.

När en personalhandläggare tillrättavisade mannen och uppmanade att inte lägga sig i rekryteringen, blev han mycket aggressiv och kasta en pappersmugg mot handläggaren. Enligt vittnesmål från kollegor var hans beteende väldigt hotfull och obehaglig.

Det aggressiva beteendet anmäldes.

Till Halls personalansvarsnämnd framförde SD-politikern att han inte ansåg sig vara hotfull eller aggressiv samt att han inte försökte påverka rekryteringen. Under ett personalsamtal berättade han att han inte mindes om han hade kastat pappersmuggen.

Trots mannens förnekanden finner personalansvarsnämnden inte skäl att ifrågasätta vittnesmålen från medarbetare som bevittnade händelsen. Ett beteende som straffades med en varning, konstaterar personalansvarsnämnden i beslutet.

Enligt Andreas Birgersson, vice ordförande för Sverigedemokraterna Södertälje, har mannen varit i kontakt med partiet och informerat dem om incidenten.

– Han har berättat vad han är anklagad för och hans version av händelserna. Han har aldrig gett oss anledning att tvivla på honom. Detta verkar för oss vara ett personalärende och vi har ingen intention att lägga oss i ärendet, säger Andreas Birgersson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors