Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Trafikolycka på Enhöraleden – Person förd till sjukhus

Olycka räddningstjänsten 21

Arkivbild

En person har fört till sjukhus efter en singelolycka på Enhörnaleden ett fordon körde av vägen. Detta är den andra olyckan på samma sträcka inom loppet av en vecka.

Klockan 15:14 påkallades räddningstjänstens närvaro vid Lina Hage efter att SOS Alarm hade mottagit samtal om en bilolycka. Enligt SOS Alarm rörde det sig om en singelolycka som inträffade på Enhörnaleden. Räddningstjänsten, polisen och ambulansen ryckte omgående ut till platsen där de fann att ett fordon hade kört av vägen.

En person skadades i olyckan och fördes till sjukhus för vård av sina lindriga skador. Det exakta händelseförloppet och orsaken till olyckan är ännu inte känt och kommer att undersökas av polisen.

Olyckan är den andra på samma sträcka inom loppet av en vecka. Den 12 juli inträffade en annan trafikolycka på Enhörnaleden, där en person fick föras till sjukhuset med hjälp av en ambulanshelikopter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 15:12
Senast uppdaterad: 17 juli 2023 15:26

Södertäljepolisens varnar mot ökade bedrägerier

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pixnio

Polisen i Södertälje ser en ökning av bedrägerier riktade mot äldre och personer med funktionsnedsättning. Nu uppmanas allmänheten att vara vaksam och kritiska mot okända besökare eller personer som ringer upp via telefon.

Bedrägerier mot äldre och personer med nedsatt funktionsförmåga ökar och bedragarna utnyttjar ofta dessa personers sårbarhet. Det förekommer stölder av pengar och värdesaker genom att bedragare försöker lura sig in i bostaden, men bedrägerier sker också via telefon där personer luras att logga in på sin bank och bedragarna sedan tömmer deras bankkonto.

I ett inlägg på sociala medier går nu Södertälepolisen ut med en påminnelse till allmänheten om att inte lämna ut personlig information eller värdesaker till okända personer.

”Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar. Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.”, skriver Södertäljepolisen.

Polisen ger även rådet att vara kritisk mot oombedda låneförfrågningar och att aldrig lita blint på någon bara för att de har personlig information om en. Vid misstänkta bedrägeriförsök uppmanas man att kontakta sin bank, göra en polisanmälan och söka stöd från nära anhöriga.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 23:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors