Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

I dag kan du få betalt för att använda el

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Överflöd av el i kombination med låg efterfrågan. Idag kan hushållen i Södertälje få betalt för elanvändningen.

Elpriset i elområde 3, som Nykvarn och Södertälje kommun tillhör, ligger i dag på −10 öre per kWh. Det är det lägsta dygnspriset sedan åtminstone 2019. Jämfört med igår sjunker elpriset med 0,31 kronor per kilowattimme.

Hushåll och företag i kommunerna med timdebiterade avtal betalar som mest 0,16 kronor per kilowattimme mellan klockan noll och ett, då timpriset är som högst.

Elen är som billigast mellan klockan 14 och 15. Då är priset -69,1 öre per kilowattimme.

Minuspriser på el är ovanliga men har börjat förekomma allt oftare de senaste åren. Minuspriset påverkar framför allt elkunder med timavtal. Konsumenter betalar även energiskatt och moms på elpriset, men under den billigaste timmen landar priset fortfarande på minus: -0,36 kronor per kilowattimme. Det innebär att en timmes dammsugning, när elpriset är som lägst, kostar ungefär 73 öre för den som har ett elavtal med timpris.

Även om elpriserna idag alltså är förhållandevis låga så har de stigit under de senaste två åren. År 2020 låg snittpriset vid den här tiden på året på 0,22 kronor per kilowattimme och nådde aldrig högre än 2,10 kronor någon enskild timme.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 12:46
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 12:46

Stiftelse i Järna nekas tillstånd att bedriva LSS-boende

Home-Boende-hem

Foto: Alexander Isa

En stiftelse i Järna ansökte om tillstånd att öppna ett LSS-boende, men Inspektionen för vård och omsorg, IVO, säger nej. Orsaken är att myndigheten anser att boendet inte kan bedrivas med tillräcklig god kvalitet.

Stiftelsen Norrbyvälle Gård har fått sin ansökan om LSS-boende avslagen av IVO. Enligt Inspektionen för vård och omsorg är en av anledningarna att lokalerna inte är anpassade för att möta brukarnas behov och inte uppfyller kraven för en servicebostad, exempelvis på grund av brister i utformningen av vissa badrum.

Dessutom anser myndigheten att föreståndarens ansvarsroll skulle bli för omfattande, särskilt med tanke på befintliga åtaganden.

”Föreståndarens uppdrag, tillsammans med hennes andra uppdrag som föreståndare, blir för omfattande.”, skriver IVO i beslutet.

Detta gör att verksamheten inte kan bedrivas på ett sätt som är förenligt med god kvalitet enligt IVO och därmed säger myndigheten nej till LSS-boendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 11:59
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 11:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors