Företag i fokus:

Grafikens drömhus kostar Telge skjortan

2022_02_DA6E360F-22CB-4D13-8DC2-9D9C4DCCEBC0

Foto: Alex Ataseven.

Ett drygt 5 årigt bedrägeri mot skattebetalarna har snart gått i mål, redan 11 november 2017 gick grafikens hus ut med att man skulle flytta till Södertälje och målet var att etablera sig i gjuteriet.

Kultur och fritidschefen Staffan Jonsson deklarerade att det var till oss dem skulle komma och Anna Bohman Enmalm dåvarande ordförande för kultur och fritidsnämnden höll jublande med. 

Att man hade lovat grafikens hus gjuteriet och dess renovering för att de skulle etablera sig i Södertälje har man aldrig erkänt offentligt.

Första felbeslutet var att restaurera gjuteriet istället för att bygga en kopia, trots att utredningen kom fram till att stort sett allt var tvunget att bytas ut utom skorstenen som gick att renovera.

Nu har vi snart en nybyggd kopia till det dubbla priset genom att man har letat enstaka tegelstenar som går att använda i högar av en förfallen byggnad. När kvarnen på Torekällberget brann upp så hade man då åtminstone vett att bygga en ny kopia istället för att försöka klistra ihop sotet. 

”Budget på 30 miljoner. Landar på långt över 100 miljoner

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det hetat, och även om det skulle ”råka” bli grafikens hus som blev hyresgäst så skulle de minsann betala en marknadsmässig hyra sa man – Det kommer vi aldrig att få se! 

Budgeten för renoveringen var 30 miljoner, den landar på långt över 100 miljoner, dessutom har GH tagit in en arkitekt och ritat en egen planlösning med specialdesignade möbler/inredning som givetvis Telge fastigheter får stå för även om nu Telge flaggat för att det inte blir så lyxigt som önskat. 

En marknadsmässig hyra för de färdiga lokalerna kommer att behöva ligga på minst 4 miljoner/år för att täcka Telge fastigheters ingångskostnader, något GF inte kommer att kunna bära själv som utlovat, det löser man genom att kultur & fritid blir hyresgäst som i sin tur hyr ut lokalen till ett reducerat pris. 

Redan idag får Grafikens hus 1.8 miljoner i bidrag av vår kommun, dessa pengar och mer tar styrelsen ut i löner, trots fler bidrag ifrån andra håll så visar bolagets årsbokslut endast 25.000 kr i vinst.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det inte räcker till hyran på ca 350,000 kr i månaden, det som tyvärr kommer att ske är att kommunen kommer att öka bidragen till grafikens hus.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

På kultur och fritidsnämndens möte 27 januari 2022 så krävde Realistpartiet, M, SD och L att ytterligare pengar till grafikens hus skulle stoppas, men V och den S ledda majoriteten klubbade igenom att ett fortsatt stöd på 1,8 miljoner skulle utbetalas. Noterar att skattefinansierade bolagsvinster inom kulturen verkar gå bra.

Realistpartiet yrkade som enda parti på återremiss.

Vi är inte på något vis emot kultur och breda satsningar på kulturens mångfald, men här i Södertälje har det blivit fel då få aktörer får mycket fokus och ekonomi.

Exemplet grafikens hus är ett extremt kostsamt prestigeprojekt för några få S politiker som nu även den nya majoriteten tvingas baxa in i mål, kosta vad det kosta vill, det spelar ingen roll längre, för man erkänner aldrig sina misstag.

Något att tänka på i kommunvalet 11 september

Marcus Haavisto (RP)
kultur & fritidsnämnden.

Simon Isso (RP)
kultur & fritidsnämnden

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti
 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:04

Stor tillställning arrangeras när Järna IP invigs

Järna 3

Foto: Södertälje kommun

När är det dags för den efterlängtade invigningen med nya anläggningar och ett nytt namn – Järna IP. Invigningen firas i samband med JSK-dagen och Järnaloppet, och det utlovas en festlig dag full av aktiviteter för alla åldrar.

– Det nya namnet betonar att det är en viktig mötesplats för alla Järnabor. Namnet stärker Järna som ort, samtidigt som det underlättar för besökare utifrån, säger Hanna Klingborg, ordförande i Järna kommundelsnämnd. 

På lördag kommer invigningen av Järna IP, tidigare Ljungbackens IP, att äga rum i samband med JSK-dagen och Järnaloppet. Detta markerar inte bara ett namnbyte till Järna IP utan även en uppgradering av anläggningen för att ge Järnaborna bättre möjligheter för idrottsaktiviteter.

Dagen kommer att vara fylld med festliga aktiviteter för alla åldrar, med invigningsceremoni klockan 12 och med närvaro av ledande representanter från Järna kommundelsnämnd och föreningar i Järna. JSK-dagen, som inkluderar Järnaloppet, kommer att erbjuda löparfest i naturskön terräng samt diverse drop-in-aktiviteter arrangerade av Järna Sportklubbs sektioner, inklusive skridskoåkning, innebandy, bordtennis och mycket mer.

– Från Järna kommundelsnämnd är vi så glada och stolta över att få inviga den nya anläggningen. Nu blir det möjligt för ännu fler barn, unga och äldre, både tjejer och killar, att mötas och utöva idrott av olika slag, säger Hanna Klingborg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 05:45
Senast uppdaterad: 14 september 2023 05:47

Larm om inbrottsförsök – Flera misstänkta identifierade

TN

Foto: Läsarbild

Polisen fick ett larm om händelsen på Östergatan, där någon hade gjort ett inbrottsförsök genom att försöka öppna en dörr. Polisen svarade snabbt och när de kom fram till platsen upptäckte de att dörren hade blivit vandaliserad.

Det var strax innan klockan 20 på onsdagskvällen som polisen larmades till en adress i Grusåsen. Enligt uppgifter fick polisen ett samtal om att en person försökte bryta upp en dörr med någon form av verktyg.

Väl på plats kunde tre misstänkta personer identifieras.

– Vi hittar tre personer där, varav en kvinna och en man misstänks för brott. När vi kommer fram upprättar polisen en anmälan om skadegörelse och narkotikabrott, säger Daniel Wikhdal, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Enligt polisen ska en av de misstänkta vara en man i 50-årsåldern och anmäls för skadegörelse. Kvinnan, som är i 45-årsåldern, anmäls för narkotikabrott.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 21:57
Senast uppdaterad: 13 september 2023 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors