Företag i fokus:

Grafikens drömhus kostar Telge skjortan

2022_02_DA6E360F-22CB-4D13-8DC2-9D9C4DCCEBC0

Foto: Alex Ataseven.

Ett drygt 5 årigt bedrägeri mot skattebetalarna har snart gått i mål, redan 11 november 2017 gick grafikens hus ut med att man skulle flytta till Södertälje och målet var att etablera sig i gjuteriet.

Kultur och fritidschefen Staffan Jonsson deklarerade att det var till oss dem skulle komma och Anna Bohman Enmalm dåvarande ordförande för kultur och fritidsnämnden höll jublande med. 

Att man hade lovat grafikens hus gjuteriet och dess renovering för att de skulle etablera sig i Södertälje har man aldrig erkänt offentligt.

Första felbeslutet var att restaurera gjuteriet istället för att bygga en kopia, trots att utredningen kom fram till att stort sett allt var tvunget att bytas ut utom skorstenen som gick att renovera.

Nu har vi snart en nybyggd kopia till det dubbla priset genom att man har letat enstaka tegelstenar som går att använda i högar av en förfallen byggnad. När kvarnen på Torekällberget brann upp så hade man då åtminstone vett att bygga en ny kopia istället för att försöka klistra ihop sotet. 

”Budget på 30 miljoner. Landar på långt över 100 miljoner

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det hetat, och även om det skulle ”råka” bli grafikens hus som blev hyresgäst så skulle de minsann betala en marknadsmässig hyra sa man – Det kommer vi aldrig att få se! 

Budgeten för renoveringen var 30 miljoner, den landar på långt över 100 miljoner, dessutom har GH tagit in en arkitekt och ritat en egen planlösning med specialdesignade möbler/inredning som givetvis Telge fastigheter får stå för även om nu Telge flaggat för att det inte blir så lyxigt som önskat. 

En marknadsmässig hyra för de färdiga lokalerna kommer att behöva ligga på minst 4 miljoner/år för att täcka Telge fastigheters ingångskostnader, något GF inte kommer att kunna bära själv som utlovat, det löser man genom att kultur & fritid blir hyresgäst som i sin tur hyr ut lokalen till ett reducerat pris. 

Redan idag får Grafikens hus 1.8 miljoner i bidrag av vår kommun, dessa pengar och mer tar styrelsen ut i löner, trots fler bidrag ifrån andra håll så visar bolagets årsbokslut endast 25.000 kr i vinst.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det inte räcker till hyran på ca 350,000 kr i månaden, det som tyvärr kommer att ske är att kommunen kommer att öka bidragen till grafikens hus.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

På kultur och fritidsnämndens möte 27 januari 2022 så krävde Realistpartiet, M, SD och L att ytterligare pengar till grafikens hus skulle stoppas, men V och den S ledda majoriteten klubbade igenom att ett fortsatt stöd på 1,8 miljoner skulle utbetalas. Noterar att skattefinansierade bolagsvinster inom kulturen verkar gå bra.

Realistpartiet yrkade som enda parti på återremiss.

Vi är inte på något vis emot kultur och breda satsningar på kulturens mångfald, men här i Södertälje har det blivit fel då få aktörer får mycket fokus och ekonomi.

Exemplet grafikens hus är ett extremt kostsamt prestigeprojekt för några få S politiker som nu även den nya majoriteten tvingas baxa in i mål, kosta vad det kosta vill, det spelar ingen roll längre, för man erkänner aldrig sina misstag.

Något att tänka på i kommunvalet 11 september

Marcus Haavisto (RP)
kultur & fritidsnämnden.

Simon Isso (RP)
kultur & fritidsnämnden

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti
 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:04

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors