Företag i fokus:

Barn nära att bli påkörd vid förskola – Nu anmäls skolan av en förälder

2022_02_EF3EFFF4-D65B-4A00-A58A-1BB2CA0B32CF

Foto: Alex Ataseven.

En person anmäler Majtorpskolan i Södertälje till JO, Justitieombudsmannen, för att han anser att den kommunala skolan inte kan garantera barns säkerhet.

Detta efter att han, med sitt barn, varit nära att bli påkörda vi ett flertal tillfällen i samband med att barnet ska gå till skolan klockan 08:00.

Jag tycker inte att kommunen/skolan kan garantera mitt barns säkerhet när de ansvarar för honom. De flesta andra skolorna i kommunen har avlämningszoner.”, skriver en förälder i anmälan mot skolan.

Vägen in till Majtorpskolan. Foto: Alex Ataseven.

Anmälaren anser att skolan borde ha avlämningszoner i och med det höga trafikflödet vid skolan. Vidare framgår det att föräldern anser att personalen borde möta upp och ta emot barnen för att öka säkerheten.

”Vi har anmält trafiksituationen till kommunen. Dessvärre gör de inget åt saken även fast detta har pågått i flera år enligt personal på skolan.”, framgår det enligt anmälan till JO.

Enligt anmälaren är rektorn på skolan medveten om problemet som vid flera tillfällen blockerat infartsvägen till skolan för att hindra biltrafiken att komma fram.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2022 00:00

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors