Företag i fokus:

Förlorade hyreskontraktet efter långdragen handläggning – JO-anmäler Socialkontoret i Södertälje

2022_02_forsorj

Arkivbild.

En Södertäljebo anmäler Socialkontoret i Södertälje för långdragen handläggning som resulterade i ett förlorat hyreskontrakt då det ekonomiska biståndet drog ut på tiden.

JO, Justitieombudsmannen, har tagit emot anmälan mot Socialkontoret i Södertälje och bedömer att granska ärendet ytterligare.

”I och med att vi inte fått något besked om ekonomiskt bistånd får vi extra kostnader varje månad med anledning av dröjsmålsräntor eftersom vi inte har pengar att betala våra utgifter.”, skriver anmälaren i till Justitieombudsmannen.

Anmälaren menar att handläggaren dragit ut på tiden genom att be om kompletteringar som resulterat i obetalda hyresfakturor.

Enligt anmälaren har handläggaren på Socialkontoret i Södertälje bland annat bett att få in samma handlingar fastän de redan har lämnats in tidigare.

På grund av alla dessa kompletteringar så har det lett till att vi blivit av med hyreskontraktet, eftersom något beslut fortfarande inte har kommit i vårt ärende.” skriver anmälaren.

Hyresvärden beslutade i september att säga upp hyreskontraktet och lämnade över ärendet till Kronofogden som gav dem till 6 december för att flytta ut. Datumet flyttades däremot fram på grund av en rovdjursattack där två av deras djur dog.

I samband med detta begärde de om att få en avbetalningsplan från Kronofogden som anser att de inte har några tillgångar av värde, men något svar har ännu inte inkommit och nu väntar en oviss framtid för Södertäljeborna.

Nu begär JO att Södertälje kommunen utreder sin inställning till anklagelserna och inkommer med svar på JO:s frågor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2022 00:00

Telia planerar att bygga hög mobilmast i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-11-kl.-17.32.17

Pressbild: Telia

Telia Towers Sweden har ansökt om bygglov för att uppföra ett 48 meter högt mobiltorn och två tillhörande teknikbodar i Nykvarn, vilket LT var först med att rapportera om.

(Annonslänk)

Telia Towers Sweden strävar efter att eliminera alla växthusgasutsläpp från sin verksamhet och leverantörskedja till 2030. I linje med detta mål köper bolaget endast in el från förnybara källor och kompenserar för de oundvikliga utsläppen, som affärsresor och fordon, genom att stödja globala miljöprojekt.

Samtidigt söker nu Telia Towers Sweden bygglov för att etablera en ny mobilbasstation i Nykvarn. Enligt LT är inkluderar planen ett 48 meter högt torn och två teknikbodar, som ska byggas i skogsområdet nära Maskinförarevägen i Sandtorp. Detta projekt syftar till att förbättra mobiltäckningen i området, och den valda designen av tornet, som tar upp mindre plats än traditionella stagade master, är ett steg i rätt riktning mot bolagets miljömål.

Genom detta projekt hoppas Telia förbättra kommunikationstjänsterna för Nykvarns invånare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 11:49
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 11:49

70-åring låg på golvet i fyra dygn – Vårdgivare kritiseras

Hemtjänst äldre gammal

Foto: Pexels

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har upptäckt allvarliga brister vid Tveta Hälsocentral i Södertälje, där en patient efter ett fall låg utan nödvändig vård i fyra dagar, oförmögen att öppna sin bostadsdörr.

Ett allvarligt fall av bristande omvårdnad har uppdagats vid Tveta Hälsocentral i Södertälje där en man i 70-årsåldern låg oförsedd på sitt hemgolv i fyra dygn. Mannen, som behövde dagligt insulin för sin diabetes, saknade mat, vatten och medicin efter att ha ramlat och blivit oförmögen att öppna dörren.

Händelsen, som inträffade i oktober 2021, ledde till en anmälan från patientens närstående vilket i sin tur föranledde en utredning av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Trots upprepade besök av vårdpersonalen under de fyra dagarna, tog det till den fjärde dagen innan någon larmade polisen, vilka sedan bröt sig in i lägenheten.

(Annonslänk)

IVO:s utredning kritiserar vårdgivaren för att inte ha följt sina egna rutiner för informationsöverföring och dokumentation. Denna försummelse bidrog till att patienten inte fick den vård han behövde, vilket resulterade i allvarliga hälsokonsekvenser, inklusive hjärnskador som krävde långtidsvård.

Som svar på utredningen har IVO uppmanat Tveta Hälsocentral att förbättra sina rutiner och inkludera detta fall i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete. Det är av yttersta vikt att vårdgivaren tar till sig av denna händelse för att förhindra liknande incidenter i framtiden och upprätthålla en hög standard på vård och säkerhet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors