Företag i fokus:

23-årigen mördades i en Audi A8 – Tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks

2022_02_274035930_265959869030486_5100769543530870493_n

Foto: Shamash Oyal.

Nyheten om att en 23-åring sköts till död på en parkering i Ronna har uppmärksammades stort över hela landet. Expressen, som var först med nyheten, berättade även att bilen som 23-årignen satt i när han sköts, tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks.

Beata, som tidigare var gruppledare för SD i Södertälje, sitter idag med flera uppdrag i kommunfullmäktige i Södertälje och regionen.

Expressen som var i kontakt med SDs gruppledare i Södertälje menar att han själv har svårt att tro att hon skulle ha någon koppling till den här miljön.

– Jag har precis fått höra att bilen står på henne. Hon är naturligtvis skärrad, sa SDs gruppledare, Andreas Birgersson, till Expressen efter dödsskjutningen i Ronna.

Till Länstidningen berättar SD-politikern Beata Milewczyks att hon känt den mördade 23-åringen sedan han var liten och att de bott i samma område i cirka 10 år.

Vidare framgår det att bilen bekostades gemensamt. Detta överenskom då en nära anhörig till Beata umgicks med den mördade 23-åringen, däremot var de ense om att sälja bilen efter årsskiftet.

Enligt uppgifter framgår det att 23-åringen haft ett kriminellt förflutet, något som Beta uppger att hon inte hade någon kännedom om.

Ännu har ingen person gripits för dödsskjutningen i Ronna, men natten till onsdag gjorde polisen en upptäckt som menar kan ha en koppling till mordet.

Strax efter 02, natten mot onsdag, började en bil brinna i Tveta, en bil som polisen nu misstänker kan ha använts som flyktbil efter mordet i vid Gillestigen.

– Vi är ganska övertygande om att bilen hör samman med brotten och att gärningsmannen har färdats i bilen, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Sveriges Radio.

Vittnar om 6-7 skotthål – “De sköt för att döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors