Telefonbedrägerier med Bank ID är en typ av bedrägerier som ökar med snabb takt. Det kan exemplevis vara en person och utger sig att vara från banken eller en myndighet.
Det är ett tillvägagångssätt för bedragaren att komma åt andras pengar på banken.
Under fredagen försökt bedragarna lura äldre i Nykvarns kommun genom att be dem identifiera sig med mobilt Bank ID.
Personerna ringde flera äldre och påstod att de har skulder som behöver regleras och uppmanades därför att verifiera sig med Bank ID.
Nu varnar kommunen för bedrägeriförsöken och uppmanar invånarna att vara försiktiga och uppmärksamma.
”Lämna aldrig ut dina bankuppgifter via telefon även om uppringaren sägs komma från en myndighet, spärrservice eller bank.”, skriver kommunen på sin hemsida.
Här är kommunens tips för att undvika bedrägeri:
- Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet