Företag i fokus:

SPA, Bio, Italiensk mat – Elite hotell investerar 400 miljoner i Södertälje

2022_01_6DEF020F-194E-4771-8EC9-7A037146069F

Foto: Elite.

Elite, som är en av Sveriges största hotellkedjor, öppnar hösten 2022 i Södertälje.

Hotellet som planerades att stå klart under 2020 flyttades fram på grund av pandemin, men nu presenterar hotellkedjan ett italienskt koncepthotell med en premiumapproach.

”Allt från italiensk mat, fantastiskt SPA och nöjen så som bio och Petanque. Ett brett utbud av vardagslyx, underhållning och en plats att ladda batterierna.”, så beskrivs det nya hotellet av Elite själva.

I en intervju i DI berättar ägaren, Bicky Chakraborty, att han investerat närmare 400 miljoner kronor ur egen ficka, inklusive köp av fastigheten och renoveringar.

– Vi har skjutit på det i nästan ett och ett halvt år på grund av pandemin. Det har varit avsiktligt, säger Bicky Chakraborty till DI som investerar stort i nytt lyxhotell i Södertälje.

På Västra Mälarehamn kommer nya lyxhotellet stå klart 2022. Foto: Elite.

Fastigheten som Elite tog över var läkemedelsbolaget Astras huvudkontor i Södertälje fram till sammanslagningen med Zeneca 1999. Därefter köptes den upp av fastighetsbolaget Acturum Real Estate.

Det nya lyxhotellet i Södertälje kommer bland annat att bestå av cirka 160 rum, en stor konferensverksamhet, SPA-anläggning och Bio som i första hand kommer att vara avsedd för hotellets gäster.

Elite Hotels äger idag 40 hotell i Sverige och planerar att öppna portarna för det nya hotellet i Södertälje under tredje kvartalet 2022.

Här ska lyxhotellet etablera sig “160 rum och en härlig spa-anläggning”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 14 mars 2022 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors