Företag i fokus:

Barn med låg ekonomisk standard minskar i Södertälje men ökar i Nykvarn

2022_01_270235325_457975089029092_4373982746263843656_n

I en rapport från Nyhetsbyrån Siren framgår det att var femte barn lever i hushåll med låg ekonomisk standard i Sverige.

Om arbetslösheten är hög, hur befolkningen ser ut eller många flyktingar tagits emot, är några av de pådrivande faktorer som kan ha påverkan på andelen barn med låg ekonomisk standard i en kommun.

Enligt statistikmyndigheten SCB har andelen barn med låg ekonomisk standard ökat i riket. 2011 låg andelen på 17,5 procent och fram till 2019 ökade andelen till 19,6 procent.

 – Enligt den preliminära statistiken för 2020 stiger andelen till över 20 procent, säger Hans Heggemann, utredare på SCB, till Nyhetsbyrån Siren.

Han menar att den största orsaken är att skillnaderna ökar mellan folk som har jobb och folk som inte har jobb samt att hushållens inkomster ökat kraftigt under 2000-talet.

Parallellt med detta har även antalet personer, med en inkomst som är mindre än 60 procent av medianhushållets. med låg ekonomisk standard ökat. Personer som lever i hushåll med en inkomst som är mindre än 60 procent av medianhushållets.

I Södertälje sjunker antalet barn med låg ekonomisk standard. 2011 hade låg andelen på 28,3 procent och sjönk ner till 23,8 procent 2019.

I Nykvarn låg statistiken på 5,4 år 2011, men 2019 ökade statistiken med 1,1 procentenheter till 6,5 procent.

Högsta andelen barn med låg ekonomisk standard finns i Hällefors där andelen ligger på 46 procent och i Högsby på 42 procent.

I Täby ligger andel barn med låg ekonomisk standard lägst i länet, där andelen är endast på 5,3 procent.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2022 00:00

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors