Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Äldre kvinna död på äldreboende – Föll från högsta våningen

2022_03_Masnaren

Foto: Södertälje kommun.

Tidigt på onsdagen inträffade en tragisk olycka på ett äldreboende i Södertälje. En äldre kvinna föll från boendets högsta våning efter ett rymningsförsök och avled av sina fallskador.

Det rapporterar Lt som skriver att kvinnan försökte via knutna lakan klättarna på utsidan av fasaden.

Olyckan inträffade på kommunens nya äldreboende Måsnaren som invigdes i december 2021 och har plats för cirka 70 äldre.

Första initiala uppgifterna larmades räddningstjänsten till platsen om ett självmord, men senare framkom det uppgifter om att det rörde sig om en olycka.

Kvinnan öppnade det olåsta fönstret och försökte klättra ner, men föll tragiskt handlöst flera våningar ner.

Enligt familjen, som Lt varit i kontakt med, ifrågasätts boendet där man undrar varför fönster på högsta våningen var olåst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2022 00:00

Krock mellan lastbil och buss på Köpmangatan

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En olycka inträffade på torsdagsmorgonen på Köpmangatan i centrala Södertälje när en buss kolliderade med en stillastående lastbil.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 08.23 och enligt de initiala uppgifterna var det flera fordon inblandade i olyckan som inkluderade en buss. När räddningstjänsten väl på platsen visade det sig röra sig om en olycka mellan en buss och stillastående lastbil.

Lastbilschauffören skulle öppna dörren när bussen var framme. Lastbilsdörren knäcktes och skrapade längs med bussen och krossade flera rutor samtidigt som flera resenärer befann sig i bussen vid tillfället.

Det finns inga rapporter om några personskador och just nu utreder polisen händelsen närmare för att fastställa orsaken till olyckan.

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 09:04
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 09:04

Anne-Marie utsedd till kommunens hedersmedborgare

C4E0E13F-D2AA-4E60-9C35-31E193A0C096

Foto: Alexander Isa / Nykvarns kommun.

Hennes framgångsrika arbete med att utveckla Taxinge Slottscafé har inte undgått Nykvarnsborna. Nu prisas Anne-Marie Fimmerstad med titeln som hedersmedborgare för 2022 i Nykvarn.

För över 40 år sedan, närmare bestämt år 1979, beslutade hon och två vänner att ta över ett det gamla förfallna godset som genomgår flera renoveringar genom åren. Under åren har caférörelsen växt och utökats till att inkludera konferens- och restaurangverksamhet och idag lockar platsen, inklusive slottet, parken och badplatsen, över 200.000 varje år.

Nu hyllas hon av kommunens för sitt framgångsrika arbete med att utveckla Taxinge Slottscafé till kommunens främsta turistmål, men även som en uppskattad arbetsgivare

– Jag blev förstås väldigt glad. Det visar att jag gjort något bra här i kommunen. Jag hoppas jag kan inspirera andra, framför allt ungdomar, att starta och driva eget. Det är många som mår bra av det, säger Anne-Marie Fimmerstad i ett pressmeddelande.

Utmärkelsen till hedersmedborgare ges till personer som har gynnat kommunen och tilldelas på kommunfullmäktiges sista sammanträde för säsongen den 21 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 20:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors