Företag i fokus:

Insändare: En rysk bomb dödar inte mer än en amerikansk

2022_03_war-gd1a42c87a_1920-1

En av världens supermakter har efter en period av desinformation, dimridåer och rena lögner tagit sig friheten att militärt angripa ett geografiskt och befolkningsmässigt mindre land som är militärt underlägset.

Den stora angriper den lilla. Det militära angreppet har ursäktas med att det lilla landet skulle hota supermaktens befolkning, trots att det i skrivande stund inte presenterats ett enda hållbart bevis för att så skulle vara fallet. Operationen har kostat tusentals civila livet och har tvingat miljoner civila att lämna sina hem.

Nej, det är inte den ryska invasionen av Ukraina, utan året är 2003 och USA har på falska premisser angripit Irak. 

Nu när hela västvärlden, makthavare liksom befolkning, sluter upp och med rätta fördömer den ryska invasionen måste vi påminnas om det hyckleri som kommer från våra egna makthavare, från Washington DC, London, Paris och Stockholm. 

Krig är alltid fel, aldrig rätt – och det måste gälla alla länder. Det finns inte ett carte blanche för USA och NATO att med bomber och raketer grusa sönder Irak, Libyen, Afghanistan och Syrien.

Den som anser det är således skyldig att på objektiva grunder motivera varför den ryska invasionen är mer förkastlig än den amerikanska, brittiska eller franska.

USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild

Det är idag allmänt känt att hela grunden för den USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild uppmålad av CIA och Vita huset för att motivera invasionen. 

I Libyen ingrep NATO för att stoppa påstådda människorättsbrott begångna av libyska militären mot civilbefolkningen. I skrivande stund har inte ett enda ovedersägeligt bevis lats fram. Det som däremot är känt är att bomberna från NATO och de rebeller som NATO stöttade har skördat tusentals civila dödsoffer liksom i Afghanistan och Syrien. 

”Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv”

Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv. Den ryska invasionen av Ukraina skiljer sig inte nämnvärt från de amerikanska invasionERNA, men reaktionerna på de båda supermakternas respektive aggressioner är dag och natt.

USA och Europa har tillsammans med andra allierade stater valt att detonera ekonomiska kärnvapen över Ryssland. Precis som i Hiroshima och Nagasaki är det endast den ryska civilbefolkningen och de svagaste som drabbas hårdast. Det är ryska barn, pensionärer och handikappade som får svälta och frysa, inte oligarkerna eller presidenten.

Och det är alla i västvärlden som applåderar sanktionerna som är skyldiga till detta lidande.

Det är oklart hur en utsvulten och isolerad befolkning ska förmås göra revolution mot tusentals välnärda och välutrustade kravallpoliser när det saknas mat på borden och affärerna gapar tomma.

Återigen drabbar sanktionerna ovillkorligen civila och befäster elitens grepp om makten.

Det är även oklart hur kriget i Ukraina stoppas av att företag som Starbucks, McDonalds, Netflix, Spotify, H&M och IKEA stänger ner sin verksamhet i Ryssland.

Detta leder endast till ytterligare isolering av den ryska civilbefolkningen från omvärlden. Ett svek som kan vara kostsamt då det ofrånkomligen kommer att minska informationsflödet från väst till öst vilket i sin tur riskerar att öka lojaliteten och uppslutningen gentemot staten, med andra ord presidenten då västvärlden låser in den ryska befolkningen i Putins ekokammare. 

”Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia”

Man borde tvärt om överösa ryska befolkningen med västerländsk information, produkter och kultur. Det är en välnärd befolkning som är över första stegen på behovstrappan som kräver frihet och demokrati. Inte de som köar för bröd.

När ska västvärlden lära sig?

Avslutningsvis kan vi konstatera att antalet sanktioner mot USA uppgår till 0, detta trots att även USA bombat och dödat flera civila än Ryssland i ett land, nej förresten, det är faktiskt flera länder.

Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia.

Civila dödsoffer i Kiev, Charkiv och Mariupol är väl lika hemskt och förkastligt som i Bagdad, Kabul och Tripoli eller vad betyder egentligen att stå upp för allas lika värde? 

John V

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

SENASTE NYTT: Förbund kräver ersättning av kommunen

Kommun

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun står inför rättsliga påföljder efter att ha utfört bakgrundskontroller på anställda på ett sätt som bryter lagen. Vårdförbundet agerar nu för sina medlemmar.

Förra månaden avslöjade SVT att kommunledningen i Södertälje bröt mot lagen när de påbörjade olagliga bakgrundskontroller förra året och att de även tecknade avtal med ett dyrare säkerhetsbolag.

Södertälje kommun betalar 900 kronor per anställd för en bakgrundskontroll som utförs av säkerhetsföretaget Nordic Aigis AB. Andra säkerhetsbolag, som erbjuder liknande tjänster, fakturerar mellan 100 och 300 kronor per person.

Boel Godner och Elof Hansjons (S). Deras initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

Kort efter SVT:s avslöjanden beslutade Justitieombudsmannen, JO, att rikta allvarlig kritik mot Södertälje kommun och att även informera regeringen och Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, om lagöverträdelserna. Det resulterade i att stadsdirektören, Magnus Gyllestad, satt ned foten och stoppade kommunledningens olagliga bakgrundskontroller, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons (S).

Läs även: – INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Nu kräver Vårdförbundet att Södertälje kommun ersätter de anställda efter de olagliga bakgrundskontrollerna. Förbundet medger delar av kommunens motivering, vilken är att förhindra organiserad brottslighet inom den offentliga verksamheten, men poängterar att bekämpningen måste ske med lagliga medel.

– Men Södertälje har agerat olagligt och kränkt våra medlemmars rätt till sina egna personuppgifter. Därför kräver vi att kommunen omgående upphör med bevakningen och ersätter medlemmarna, säger Emma Jonsson, avdelningsordförande för Vårdförbundet i Stockholm. 

– Vi vill bidra på det sätt vi kan för att stoppa kriminella som hotar våra medlemmar och säkra tilliten till offentlig sektor. Men den personliga integriteten kan inte köras över på det här sättet, säger Emma Jonsson.

Relakterade artiklar: – Kommunskandalen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 17:15
Senast uppdaterad: 7 november 2023 17:15

JO dömer Södertälje kommun för olagliga kontroller

Boel G

Myndigheten dömer Södertälje kommun för olagliga kontroller. Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S). Foto: Shamash Oyal.

Södertälje kommun får skarp kritik från Justitieombudsmannen, JO, för kontroller av anställda och skriver i ett pressmeddelande att kommunen bryter mot lagen. – Upplägget ger intrycket att kommunen vill begränsa insynen i förfarandet, säger Per Lennerbrant, vid JO, tidigare domare och lagman.

JO Per Lennerbrant riktar i dag allvarlig kritik mot Kommunstyrelsen i Södertälje kommun för att utan stöd i lag kontrollera om kommunanställda gjort sig skyldiga till brott. Enligt JO står kontrollerna i strid mot regeringsformens skydd för den personliga integriteten och Europakonventionens skydd för privatlivet. 

– Kommunens kontroller är inte lagliga. Kommunens agerande är mycket anmärkningsvärt. Upplägget ger intrycket att kommunen vill begränsa insynen i förfarandet, säger JO Per Lennerbrant.

Boel Godner och Elof Hansjons (S) initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

JO:s granskning inleddes efter att det kommit in klagomål till JO mot Södertälje kommun. Det kom fram att kommunen löpande kontrollerar om de ca 7 000 anställda gjort sig skyldiga till sexualbrott, narkotikabrott, våldsbrott eller ekonomisk brottslighet. Ett externt företag genomför kontrollerna på uppdrag av kommunen genom sökningar i en databas med handlingar från domstolar och myndigheter. Kommunen lämnar ut personnummer för de personer som ska kontrolleras till företaget.

Enligt JO utgör kontrollerna, som görs utan samtycke, ett betydande ingrepp i den personliga integriteten. Något stöd i lag för kontrollerna finns inte. Kontrollerna strider mot skyddet för den personliga integriteten och privatlivet i regeringsformen respektive Europakonventionen.

Södertälje kommun motiverar kontrollerna med en önskan om att motverka grov organiserad brottslighet i kommunkoncernen.

– Jag ifrågasätter inte kommunens ambition att komma till rätta med organiserad brottslighet i kommunkoncernen. Åtgärderna måste dock ha stöd i rättsordningen och stämma överens med grundläggande bestämmelser till skydd för personlig integritet och privatliv, säger Per Lennerbrant.

”Kommunens kontroller är inte lagliga” – Justitieombudsmannen, Per Lennerbrant.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 17:15
Senast uppdaterad: 7 november 2023 17:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors