Företag i fokus:

Körde rakt in i buss efter polisjakt – Två omhäktade för grovt vapenbrott

2022_03_3DD43302-9713-4AF7-B50F-EE9202BD2F83

Läsarbild.

Två män, 19 år och 15 år gamla, omhäktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Männen grepes efter en polisjakt som slutade abrupt i en krock med en stillastående buss. Därefter försökte männen fly från platsen, men greps av polis kort därefter.

Det var vid 15-tiden den 13 mars som polisen försökte stoppa ett fordon på Nyköingsvägen, men föraren vägrade stanna och valde istället att försökte undkomma polisen.

En polisjakt uppstod som slutade i att föraren kraschade rakt in i en buss. Enligt uppgifter försökte föraren avvika från Nyköpingsvägen för köra på Genetalden vidare mot saltskog, men tappade kontrollen i en kraftig kurva vid McDonalds.

I bussen satt flera personer som ryckte till av den kraftiga smällen när fordonen körde rakt in i bussen.

– När allt hände kollade jag ner i mobilen, men när jag tittade upp såg jag när killarna sprang iväg, berättade ett ögonvittne som satt i bussen till Telgenytt.

Fyra män flydde från platsen efter polisjakten som slutade i krock med buss. Läsarbild.

Flera personer blev vittnen när fyra män klev ur bilen och lämnade platsen springandes. Men efter en intensiv polisjakt kunde två personer gripas och häktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Personerna, två män 19 respektive 15 år gamla, omhäktades nyligen av åklagaren.

Även en tredje person greps sex dagar efter incidenten, men försattes på fri fot.

19 åringen skriven i Hölö och 15 åringen skriven i Hägersten, misstänkts för synnerligen grovt vapenbrott

Däremot vill åklagaren inte kommentera uppgifterna om polisen hittade vapnet i bilen eller i samband med ingripande.

– Det är inget jag kan gå in på, det är en pågående utredningen, säger åklagaren Per Öhman till Telgenytt.

Vapenupptäckt efter trafikolycka – Två gripna misstänkta för grovt vapenbrott

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

Misstänks ha agerat som bulvan åt kriminella gäng

polis

Foto: Arkivbild

Föregående vecka väcktes åtal mot tolv personer som misstänks för synnerligen grovt narkotikabrott. En av personerna, en man som tidigare arbetade med att hjälpa ungdomar att lämna kriminalitet, misstänkts för att ha agerat bulvan åt kriminella gäng i Södertälje.

Åtalet mot samtliga tolv personer väcktes efter ett tillslag mot en lägenhet i Södertälje under hösten 2022, i samband med mordet på en 19-årig man i Ronna den 30 september samma år. Efter att polisen hittade nycklar i en av de mordmisstänktas hem lyckades de lokalisera en lägenhet i centrala Södertälje. Vid en husrannsakan på den platsen hittade polisen över 1 kg kokain och över 8 kg hasch.

Lägenheten, som ursprungligen hyrdes av en person norr om Stockholm, misstänks ha hyrts i andra hand av den 23-åriga mannen från Södertälje.

Vid gripandet hade mannen ett politiskt uppdrag för Liberalerna samt drev en förening för att stödja ungdomar som ville lämna kriminalitet och gängmiljöer. Hans förening hade ansökt om cirka tre miljoner kronor i verksamhetsbidrag, men endast beviljats 30 000 kronor, vilket inte hade hunnit betalas ut innan mannen greps i slutet av april.

Enligt åtalet misstänks 23-åringen för synnerligen grovt narkotikabrott, där han agerade som bulvan åt kriminella gäng och använde lägenheten för narkotikadistribution. Denna lägenhet misstänks även ha använts av en person som sköts till döds på en parkering i Ronna i februari 2022.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 16:33
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 16:33

Miljöfarligt avfall lämnades vid parkering

Gorvalnsbadet_parkering_2015a-kopia

Arkivbild. Foto: Creative Commons

En okänd person har lämnat miljöfarligt avfall vid en före detta banvall i Södertälje. Polisen har nu upprättat en anmälan och informerat kommunen om händelsen.

Det var under måndagen som okända gärningspersoner dumpade miljöfarligt avfall vid en parkering i Södertälje. Bland de övergivna föremålen fanns elektronik och madrasser, vilket utgör en fara för miljön och strider mot miljöbalken.

Polisen har nu tagit upp en anmälan angående miljöbrott samt informerat Södertälje kommun om händelsen för att vidta eventuella åtgärder och säkerställa en korrekt hantering av avfallet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 13:08
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 13:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors