Företag i fokus:

Ny rapport: Över 800 anmälningar om hot- och våld i skolor

2022_04_classroom-school-education-learning

Totalt gjordes över 800 anmälningar 2021 om hot- och våldssituationer runt om i landets skolor, enligt Arbetsmiljöverket.

Rapporten, som är sammanställd av Nyhetsbyrån Siren, baseras på hot och fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan från 2014 till 2021. I Södertälje och Nykvarns kommun ligger nivåerna på de lägsta nivåerna i Sveriges kommuner.

2014 anmäldes drygt 500 hot- och våldshändelser och 2018 hade anmälningarna ökat till 870, men trots ökade incidenter går det inte att slå fast att det handlar om en faktisk ökning.

– Det finns inga konkreta belägg för det i forskningen. Vi vet att det uppmärksammats mer i media och delvis kan det handla om ökad anmälningsbenägenhet kopplat till diskussioner på skolorna om trygghet och säkerhet, säger Ilse Hakvoort, konfliktforskare och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, till Nyhetsbyrån Siren.

I Södertälje inkom det totalt 22 anmälningar sedan 2014, medan i Nykvarn anmäldes ett enda fall.

Malmö toppar statistiken med flest incidenter, totalt gjordes 553 anmälningar under sjuårsperioden.

Enligt Ilse Hakvoort är fallen troligen bara toppen av ett isberg, som pekar på flera faktorer som kan göra att lärare fortsatt låter bli att anmäla.

– Vissa lärare kanske drar sig för att anmäla för att de skäms, eller för att det kan ge intrycket av att de inte är de proffsiga lärare som de vill visa att de är, om de samtidigt blir utsatta för detta. Sedan finns det också en gråzon kring vad som ska definieras som våld och var gränserna går, säger Ilse.

En annan viktig faktor är kränkningarna som riktas mot elever.

– I en konfliktsituation kan det vara svårt att urskilja vad som är vad. Mycket fokus ligger på kränkningar mot barn och det är viktigt, men fokus behöver också ligga på lärarna och på skolan i stort. Det handlar om ett större skol- och samhällsproblem, säger Ilse Hakvoort till Nyhetsbyrån Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 14 april 2022 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors